torsdag 21 januari 2010

Krok-testning idag

Var ute på Värmeln idag igen men det var fruktansvärt trögt. Bestämmde mig för att utföra ett litet experiment. Gick till en större grundplatå som håller ett djup på 6 meter, borrade tio hål och valde ut 6 krokar i olika färger. Storleken var densamma och samma pirk användes. Fiskade sen med samma krok i varje hål, för att se om nån färg var bättre än en annan.
Färgerna som testades var: Orange, rosa, gul, röd, lila och blå. Det var alltså färgerna på garnet jag gick efter här.
Resultatet var för mig som nybörjare häpnadsväckande. 1 abborre och en stöt på den röda, 12 abborrar varav 3 fina på den lila och ingenting på de övriga!
(Nu myser Christer Skau om han läser det här)
Givetvis säger ett sånt här test inte allt, bl.a. funkar säkert inte den lila lika bra i morgon. Men testet visar att det verkligen kan löna sig att byta krok och trixa lite om fisket är trögt. Jag personligen trodde faktiskt inte att bara ett krokbyte betydde så mycket.
Lev väl!!/Micke

1 kommentar:

  1. Det va ju det jag sa att lila va bra,men att det gjorde så stor skillnad kunde man ju inte tro.
    Tack för att du gör reklam för mina krokar.
    Lycka till med fisket,och ha en bra helg.
    Christer S

    SvaraRadera