torsdag 22 juli 2010

Kabelbrand i båten

Sist jag var ute med båten fick jag inget fart på lanternorna. Det är faktiskt ganska bra att ha lite ljus under de mörka timmarna. En titt under pulpeten avslöjade en ordentlig röra med kablar och flera som brunnit eller smält ihop.
Det var bara att kavla upp ärmarna, ta fram avbitaren och gå lös på eländet. Slet bort allt, inklusive centralen från Biltema som var alldeles sotig på undersidan.
Nu börjar det se lite bättre ut. Eller hur?


Monterade in en ny säkringshållare istället för Biltema-skiten. Trevligare med flatsäkringar och lättare att byta. Nya kablar i hela båten, ända från batteriet till elförbrukarna. Nu vore det väl fan om det inte ska gå ett tag.
Tjipp//Micke

3 kommentarer:

  1. Det blev snyggt.
    Men är det en sockerbit som jag skymtar?
    Sockerbitar är jag allergisk emot när det gäller båt-el.
    Kör lugnt så syns vi på böljan.

    SvaraRadera
  2. Ja, Robin. Får erkänna att det sitter några sockerbitar i båten. Hade inte allt material hemma men lite ska man väl ha att greja med framöver? Men sockerbitar kan faktiskt funka bra om de är de med mässingskruvar. (Alltså inte dom jag använt, typiskt.)
    Ha dä sö bra!
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  3. Snyggt,,gjorde samma på min inför sommaren.
    Jag bytte alla kablar och ny säkringspanel med automat säkringar.

    SvaraRadera