söndag 22 augusti 2010

En pustig dag

Ensam på sjön idag, förutom några segelbåtar. Inte konstigt, det gick ordentlig sjö mellan varven. Eller för att citera Nalle Puh: Det var en pustig dag idag.
Såpass pustig så att vattnet sköljde över båten när det gick i motsjö. Men det var bra. Fick ju kollat så att vindrutan på HT:n höll tätt!
De första tre timmarna hände absolut ingenting.....Total trollingkoma, ända tills jag körde över en tiometers topp. Plötsligt stod fyra spön och viftade samtidigt. Fyrhugg, ensam i båten och bråkig sjö kan va en spännande kombination men det gick bra. Fyra gäddor gjorde snabbvisit i båten. Sen var det lugnt en timme innan det kom ett nytt fyrhugg. De stod koncentrerat!
Bara gäddor även denna gång. Det dröjde faktiskt till 14-tiden innan första gösen hälsade på. En liten men pigg rackare.
Var med om en lite kul sak. Vevar in en gädda som tagit på en blå Nils Master. Ser att det rycker i ytterligare ett spö men det får vänta. Precis när jag ska greppa gäddan går linan av! Misär! Där försvann min fina blå och svindyra Nisse. Hann inte gräma mig mer eftersom det nu drar rejält i det andra spöt. Vevar in ännu en gädda som har en blå Nisse i munnen? Men jag hade ju bara en ute. Det visar sig vara samma gädda, som trasslat in sig i linan till det andra spöt så att den linan lyckats komma in i en fjäderring på den blå wobblern. Jag drillar alltså in gäddan med "fel" spö!
Den andra wobblern kom ca tre meter efter. Vilken tur!
Tyvärr blev jag ändå av med en wobbler, min favvo-Bomber. Även här gick linan av väldigt lätt. Konstigt eftersom linorna är nästan helt nya. Måste kolla upp det.
Fick bara tre små gösar men däremot elva vansinniga gäddor som gjorde allt för att sabba mina grejer. Självklart fick alla fiskar simma tillbaka.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar