lördag 8 januari 2011

Massdöd i jordkällaren

Lite pyssel idag.
Tillverkade en isbill. Vägrar att lägga ut runt en tusenlapp för nåt så simpelt. Kalla mig gärna snål men där går gränsen. Tog helt enkelt en yxa med avbrutet skaft och svetsade på en stång. Eggens ena sida ska slipas med liten och lång vinkel medan den andra sidan ska slipas med tvärare vinkel. Hann inte det idag men däremot provade jag min enkla isbill.
Högg snabbt genom den decimetertjocka isen så jag kunde få upp min krokiga mjärde. Funkade utmärkt.
I mjärden fanns 42 mörtar i en perfekt blandad storlek.
Nu är den krokige verkligen på gång!
Jag förvarar mörtarna i en 100-liters igloo som står i min jordkällare där det är plusgrader. Syresättningen sker med en akvariepump och det har funkat bra hittills.
Men idag möttes jag av massvis med mört som bara låg och flöt upp och ner.
Närmare bestämt 47 stycken!
Troligtvis har jag förvarat alldeles för många samtidigt och kanske även bytt vatten för sällan (en gång i veckan). Om någon har en annan teori så hör gärna av er. Jag är som sagt total nybörjare på det här.
Egentligen skulle man göra i ordning 1000-liters tanken jag köpte i höstas men platsbrist och närhet till vatten ställer till det.
Får se hur jag löser det.
I morgon blir det antagligen ismete. Rapport kommer....
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar