onsdag 26 januari 2011

På isen igen

Skulle ta upp min krokiga mjärde idag tänkte jag. Den har legat i fyra dygn så det var dags.
Men först borrade jag ett hål nån meter ifrån den och testade att pimpla litegrann.
Kunde ju vara roligt att se om mäsken i mjärden lockat dit lite fisk runtomkring.
Och det hade det!
Fick ganska många småabborrar och det bästa av allt: Ett tjugotal mört i en perfekt blandad storlek.
Nyfikenheten var rätt så stor när jag borrade upp hålet till mjärden och skulle dra upp den.
Men nu gjorde jag det igen....Borrade av snöret.
Jaja, det har ju hänt förut så nu är man ju en erfaren mjärdedraggare. Hem och hämtade stören som använts tidigare och fiskade elegant upp den. Det var tur det gick bra igen.
Inuti mjärden fanns återigen ett gäng björknor och en del var riktigt stora.
Tycker det är lite konstigt att den bara fångar björkna när det finns så mycket abborre och mört alldeles intill?
Har haft bröd i mjärden men ska nog testa nåt annat nu.
Tyvärr mådde den "krokige" inte så bra av bärgningen. Min tidigare lagning gick nu helt av.
Får se om den kan räddas eller om det blir begravning.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar