söndag 27 februari 2011

Gäddor...gäddor...gäddor

Åter en dag med ismete. Platsen var densamma som igår och förhoppningen var givetvis att försöka lura upp några gösar.
Men det var gäddornas dag idag.
Efter en trög inledning på dagen brakade det loss vid elva-tiden och det brakade ordentligt!
Det var överlag en väldigt hög snittvikt på alla fiskarna idag och gäddorna bjöd på långa rusningar.
Efter ett par timmars springande mot vajande vippor och skrikande rullar kunde vi summera 10 landade gäddor med Perras fina 8,6:a på topp.

Det finns även fin abborre i sjön. Den här vägde 7 hekto.
Mattias fick ett dunderhugg och en vansinnig gädda satte full fart. Efter en dragkamp skulle vi "bara" få upp den ur hålet men det var lättare sagt än gjort.
När jag tittade ner i hålet såg jag bara ett stort öga!
För att göra en lång och krånglande historia kort: Tafsen gick av.
Det gick åt he....te och besvikelsen hos Mattias var stor.
Nån timme senare får Perra ett kanonhugg och den här gången lyckades vi få upp den.
Mkt tack vare ett vant handlag från Martin (Böjda Spön).
Döm om vår förvåning när vi skulle ta bort krokarna. Där satt FYRA stycken!
Det var alltså samma gädda som Mattias tappade.
Mattias suckade och Perra tjöt av glädje över sitt nya PB.
Även gäddan blev nöjd som fick alla krokarna bortopererade innan hon fick simma tillbaka.

Huggperioden avtog men vi väntade ut klockan i hopp om att gösen skulle kvickna till.
Efter ytterligare några timmar får vi flera bomhugg och även några spottade mörtar.
Jag har påhälsning två gånger på samma spö utan att nåt fastnar.
Vi ger upp och börjar plocka ihop. Då kommer en tredje dragning på samma spö och den här gången lyckas jag nita fisken.
Tycker mig ana en gösskalle i det mörka hålet men när jag ska rensa bort lite issörja försöker fisken gå. Jag håller tyvärr emot i linan lite för hårt och tafsen går av mellan krokarna.
Hade inte kollat upp fluorocarbon-tafsen ordentligt efter ett av gäddbesöken.
Klumpigt gjort och rätt åt mig.
Lite synd om gösen bara men vi får hoppas att Owner 8:an försvinner fort.
Med den här snittvikten och de intensiva rusningarna: Ja då är det riktigt kul att fiska gädda!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar