tisdag 22 mars 2011

Kort tur idag

Har bidragit till islossningen idag.
Har varit och borrat några hål så den ska smälta fortare!
Tog en tre timmars tur på Värmeln innan jobbet.
Strategin var klar: 2 spön med wiretackel, stora trekrok och stora mörtar för gäddan.
2 spön med fluorocarbontafs, åttans trekrokar och små mörtar. Tanken var att försöka få nån gös oxå.
När jag riggade tredje spöt nappade det på spö nummer två. Där satt ett göstackel. En liten gädda hälsade på en kort stund innan den fick simma tillbaka.
Riggade fjärde spöt, hugg på tvåan igen och ännu en liten gädda kom upp.
Efter en stund, napp på tvåan ännu en gång och nu blev det bättre fight. Tyvärr small fluorocarbonen av.
Satte på ett gäddtackel istället och snart var det napp på samma spö igen!
En sexkilos synade avkrokningsmattan innan retur.
Bra hål!
Sen blev det lugnt och klockan tickade på. När en timme av min förutbestämda tid på isen återstod var två av mörtarna ordentligt oroliga.
Självklart var det spö nummer två, som jag nu satt en megamört på, och spöt bredvid.
Men det ville inte nappa!
Borrade då ett nytt hål strax intill och flyttade dit enda spöt med göstackel kvar.
Trodde i min enfald att det var gös som var där och irriterade men inte ville ta de stora mörtarna.
Fem minuter senare far vippan upp i ett dunderhugg på göstacklet.
Efter en bra kamp kom då den största gädda för dagen upp: 8 kg blankt och i munnen hade hon mitt tidigare avbitna tackel!
Tydligen var det små mörtar som gällde idag.
Största idag, kort och tjock. 8 kg.
Vägde den aldrig men gissar på 6 kg.

Kasst foto, jag vet. Men det syns ändå tydligt hur det stiger en fisk från botten och synar mörten. Såg samma scenario flera gånger idag men ingen av dom nappade.
Det blir två streck på skärmen efter mörten för er som undrar. Det
är blyet och beteslåset som syns.
Sammanfattar dagen så här: Varmt, blåsigt och gäddslemmigt!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar