fredag 21 oktober 2011

Skulle nog ha stannat hemma idag

Ledig fredag och väderprognosen såg bra ut.
Jag och sambon, Anna, skulle fiska i min båt och farsan skulle hänga på med sin skuta.
Det började med att jag försov mig.....
Fick ringa farsan och skjuta upp allt en timme.
Sen vaknade Anna, alldeles febrig och eländig.....
Men hon tyckte absolut att jag skulle åka ut på sjön ändå. (Har världens bästa sambo)
Började plocka ihop grejorna från uthuset till båten. Men varje gång jag gick förbi jordkällaren där vi har vår pumpanläggning till dricksvattnet, hör jag hur pumpen går och går.
Den slår aldrig av....
Öppnar dörren och möts av en fin, tunn vattenstråle från hydroforkärlet.
Det hade rostat hål i luckan framtill på kärlet!
Ringer farsan igen.....denna gång för att ställa in fisket.
Tömmer hydroforen, lossar luckan, åker till den lokala rörfirman och håller tummarna. Kärlet är från 1958 och reservdelar är väl inte det enklaste att få tag i misstänker jag.
Men tro det eller ej, de hade flera kärl liggandes i skrothögen så jag fick tag på en ny lucka!
Skruvar ihop skiten och allt verkar funka.
Packar det sista i båten och slänger mig iväg mot sjön.
Klockan är nu tolv men några timmar ska jag hinna med.
Ringer farsan igen men han hade gjort nya planer för dagen.
Han är klok min far.....
Kommer till rampen och ska sätta i ekolodet. Jag har min givare portabel, på sidan av båten, i ett fäste med en skruv som låser fast givararmen.
Skruven var borta....
Men det löste sig, lånade en skruv från ett fäste på bilen så länge.
Till slut kom jag då äntligen iväg.
Solen strålade från en klar himmel och sjön låg som en spegel!
Var framme på första platsen på ett kick. Fällde ner elmotorn, släppte ner en jigg och skulle hälla upp en kaffetår.
Termosen var med men inte muggen......
Det är fan i mig svårt att dricka direkt ur en termos utan att bränna sig eller att spilla ner hela bröstet!

Fiskade av några gamla platser. Det stod bara smågös här i somras och det gjorde det även nu.
De små högg men de större var omöjliga idag. Trots "kobrasnabba" mothugg tappade jag fisk på fisk. Bytte jiggar för fullt men hittade inte "den bästa jiggen".
Vid ett tillfälle hade jag bytt jigg och skulle svinga den elegant över relingen. Men jag hade lite för mycket löslina ute. Jiggen hamnade rakt i den öppna jigglådan bredvid mig, krokade tag i en annan jigg som sekunden senare givetvis hamnade i vattnet.
Plums så var den borta.....
Efter nån timme bytte vädret skepnad. Det blåste upp litegrann och började duggregna.
Inte så farligt egentligen men det blev med ens fruktansvärt surt och kyligt.
Även gösarna verkade tycka det för de blev helt omöjliga att lura!
Avslutade eftermiddagen med lite båtkörning. Hittade ett nytt grund som jag fiskade av utan större framgång.
Det började skymma, jag började frysa och fick ge upp.
Inte den bästa dagen på sjön alltså. Det hade nog varit bättre att vara hemma och gjort lite nytta istället.
Eller......Nej det hade det nog inte!
Tjipp//Micke



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar