söndag 6 november 2011

Vilken värdelös dag

När jag och Mattias startade den här bloggen var vi överens om att skriva om varje fisketur.
Bra turer....och dåliga turer.
Inget hymlande där vi bara visar upp stora fiskar. Inga lögner för att vi ska framstå som bättre fiskare än vad vi är.
Bara rak sanning även om den svider ibland.....
Så idag ska jag alltså blogga om en värdelös dag.
En grådisig, lite för blåsig och urtråkig dag.
Handen "in action"!
Den av gösarna fruktade handen som med en kobras snabbhet drar till med ett snärtigt mothugg.
Ett dunderhugg på jiggen...mothugg.
Ett pyttelitet pill på jiggen....mothugg.
Bottenkontakt.....mothugg.
Den här handen gör mothugg på allt!
Men idag hjälpte inte det......
Handen var fullt koncentrerad första timmen...andra timmen...tredje timmen började den slappna av....och missade mothugget!

Jag och farsan enades om att ge Glafsfjorden en chans idag. Måste erkänna att jag var tveksam men samtidigt lite nyfiken.
När jag och Mattias började med vertikalfiske var det just på Glafsfjorden vi fiskade mest. Med en liten plasteka, utrustad med en 2,2 hästare, genomled vi en fruktansvärt trög höst.
Trots snålblåst och frusna fingrar härdade vi ut och försökte finslipa på tekniken.
Den enda teknik vi fick träna på var att kroka loss och släppa tillbaka gäddor. Det är vi duktiga på nu....
I fjol höst testade vi sjön ytterligare några gånger men inte heller nu lockade den till en hårdsatsning precis.
Men jag följde med farsan på fjorden idag. Ville ge sjön iaf en chans i höst. Ville se om min teknik förbättrats tillräckligt för att lyckas lura en höstgös där.
Det var dumt.....
En gädda som kanske hade orkat pressa vågen till ett kilo.... men det är tveksamt, två tappade firrar och tre bomhugg var allt jag fick.
Farsan hade på tre abborrar som släppte.
Det var allt....inte så lite tråkigt.
Men vad gör man en så här trög dag?
En dag som man direkt på morgonen märker kommer att bli svår?
Jo...man spenderar ytterligare sex timmar på sjön, väntar och hoppas på en huggperiod.
Det är dumt.....
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Vi hade precis likadant nere i Värmskog igår, trögt. 4 gäddor upp till 2kg och flera hugg och nafs som man missade naturligtvis.

    SvaraRadera
  2. Ja det är tröstlöst ibland.
    Bara ta det som en man: Hem och grina!
    Mvh Micke

    SvaraRadera