söndag 26 februari 2012

Heldag och blodiga fingrar

Idag var det dags....nu skulle det bändas gös!
Jag var oerhört taggad och hade i förväg tänkt ut en ny strategi.
Vi kom iväg lite för sent i morse men bättre sent än aldrig:)
När vi kom fram till det tänkta stället visade det sig redan vara upptaget.....men va fan, två vassa gösfiskare måste väl kunna få gös lite överallt?
Nytt ställe valdes och spöna sattes ut i en rasande fart. (Motorborr:)
Normalt sett brukar vi fiska oss från en brant och rakt ut på djupare vatten. Oftast är det spöna längst ut som ger gös, de över grundare vatten brukar bara ge gäddor eller abborrar.
Så min taktik idag var att helt skippa de grundare spöna. Allt sattes ut på djupt vatten med mörtarna från 6 meter upp till 1 meter under isen.
Mina omsorgsfullt utvalda mörtar idag var lite mindre och tacklen hade krokar i strl. 8.
Jag var laddad!
Mattias däremot gjorde som vi brukar, spöna från grunt till djupt och det var Mattias som inledde dagen med en gös....typiskt.
Förmiddagen var en trög historia med en väldigt högljudd is. Det brakade så man höll på att göra i byxan emellanåt.
Klockan blev eftermiddag och nu började det dra i mina vippor....långsamma, sega dragningar och fiskar som bara stod still med mörten i munnen.
Gösar?
Nej....gäddor,gäddor och åter gäddor.
Ingen av gäddorna vägde över 4 kg. De ska inte gå ute på djupt vatten och äta mina pelagiskt satta mörtar. De ska gå i branterna och tugga på Mattias grejer men det hade ingen talat om för dom.
Däremot uppvisade mörten på Mattias innersta spö klar nervositet i över en timme. Ungefär som det alltid ser ut när en gös simmar runt och spanar på bytet.
Var min lysande strategi helt fel?
Tvivlet började komma krypande.
Solen började gå ner men vi höll ut.
Plötsligt slår det till i en av mina vippor, jag gör mig beredd när Mattias pekar på ett helt annat spö där vippan står rakt upp.
Mothugget känns bra och samtidigt löser vippan på det första spöt ut. Låter Mattias ta hand om gäddsnipan som huggit medan jag fortsätter drilla. Å det säger jag bara: Vilken tur att jag tog rätt spö!
Dagens fisk och samtidigt nytt PB för mig!
5,12 kg. Ganska kort, 82 cm men tjock och fin.
När jag såg gösen komma emot hålet och hur löst krokad den satt tvekade jag inte. Körde ner hela armen ända till armbågen! Kläderna blev dyngblöta men det var det värt.
Både jag och Mattias är helt söndertrasade i fingrarna. Vi har handlandat och återutsatt 14 gäddor idag. Det är blodspår efter oss på isen!
Båda gösarna simmar givetvis oxå kvar.
Så det blev trots allt en riktigt bra dag på isen,förutom en sak:
Mattias fick 5 gäddor....jag fick 9.
Dää vaa inte bra dää!
Tjipp//Micke

4 kommentarer:

  1. Det var som fan vilka gösar ni drar... Grattis!!

    SvaraRadera
  2. Grattis Micke! Fan ligger vi ju nästan lika då. Min förut vägde ju 5.18 och var 88 lång vilket innebar pb för mig med!

    SvaraRadera
  3. Tack Henrik.
    Vi har haft ett gott flyt nu ett tag. Lite roligt att vi fått gös över 5 kg i två olika sjöar oxå.
    Njaaa Sebastian, du leder ju:)
    Det är lugnt, slår dig snart....
    Men det har varit en bra dag för oss!
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  4. Jag har semester i 14 dagar med start imorgon så det lär väl bli endel försök på mera gösar medans isen finns kvar =)
    /Mattias

    SvaraRadera