tisdag 21 februari 2012

Vårkänslor på isen

Eftermiddagsskift den här veckan och ett strålande väder, då går det inte att sitta inne.
Det fick bli ett tretimmarspass på isen. Ismete i kombination med mörtpimpling.
Pimplade på en grundplatå och satte ut spöna från branten och rakt ut mot djupare vatten.
Vädret var otroligt skönt. Hade det inte varit för vindbyarna norrifrån hade jag nog suttit där i kalsongerna!
Eller ja....långkalsongerna i alla fall.
Plötsligt vrålade det i en rulle. Hörde aldrig bjällran och såg att vippan hade vält.
Det svarade skönt i spöt och efter en fin kamp kom det upp en skaplig gädda.
Hade varken måttband eller våg med mig men jag mätte den mot spöt.
Spöt är 122 cm långt så gäddan passerade nog metern.

En ganska stor mört fiskad på 6 meters djup där det är runt 18 meter till botten var det som lurade henne.
Självklart fick hon simma tillbaka.

Mitt grundast satta spö (7 meter till botten och mörten på 5 meter) lockade den här randige skönheten att hugga.
Min össkopa är 39,5 cm lång.
Fick även en liten gädda och en stulen mört i det här hålet.

Hade precis satt tillbaka en mindre gädda när jag får ett dunderhugg på samma 6-meters mört som tidigare.
Samma gädda?
Nej, jag tror inte det.

Den här verkar vara lite kortare och färgteckningen stämmer inte riktigt.
Men det är så kassa kort så det är svårt att se.
Hur som helst...4 gäddor och en fin abborre på metet. Ett tiotal abborrar och ca trettio mörtar på pimpel...Svensson är nöjd!
Tjipp//Micke









2 kommentarer:

  1. Ser ut att vara olika gäddor. Om du kollart färgerna strax över vänsterbröstfena går mönstret mycket närmre fenan på ena än den endra ;)

    SvaraRadera
  2. Du har nog rätt Sebastian och det syns dåligt på bilderna men jag tyckte nog att den första gäddan var lite mörkare i färgerna.
    Sen var även den lite mer mönstrad under bakre delen av magen, mot analfenan.
    Men det är konstigt att två nästan lika stora gäddor ska nappa i samma hål när de har hela sjön att vara på!
    Mvh Micke

    SvaraRadera