torsdag 22 mars 2012

Född fiskare

Jag har läst en bok.....det hör inte till vanligheterna.
Men det är heller ingen vanlig bok.
Olof Johansson, välkänd skribent och bl.a. grundaren av Fiskejournalen, har släppt en ny bok.
Vi får följa honom på en nästan 70-årig vandring genom en värld sedd från en fiskares ögon.
För en tid sedan blev jag kontaktad av ett förlag som försiktigt undrade om jag ville skriva några ord om boken. Jag var tveksam men samtidigt nyfiken.
Men jag ångrar mig inte.
De 270 sidorna har helt slukat mig till sent på kvällarna.
Försov mig t.o.m i morse eftersom jag satt uppe och läste alldeles för länge i går kväll!

Det märks att Herr Johansson är en van pennfäktare som vet hur man behåller läsarens nyfikenhet och intresse.
Det är en välskriven bok, som varvar historiska inslag från sportfiskets Sverige, med mer personliga fiskeminnen och äventyr.
Vi får en inblick i både redskapens och metodernas utveckling.
En inblick i vad utfiskning och miljöhot ställer till med och kanske en liten vink om framtiden.
Men vad jag faktiskt tyckte var mest intressant var hur lättpåverkade vi fiskare är.
Hur medier och organisationer ganska enkelt styr oss sportfiskare.
Hur då???
Köp boken och se efter själva!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar