lördag 28 april 2012

Projekt "båttrailer"

Nu är det äntligen dags att Quintrexen får en egen båttrailer.
Har haft en Fogelsta 600-kärra några år. Men p.g.a trilskande bromsar har den inte använts.
Den ska nu reggas om till en obromsad EU-trailer och få ett nytt "liv".
Trailern rullades in i verkstaden och revs ner helt.

 Allt i bromsväg togs bort och påskjutsanordningen spärrades genom att ett rör träddes över stången och svetsades fast.
 Allt tvättades rent ordentligt och hjullagren smörjdes upp. Det är koniska lager på den här så självklart blev det lite justeringar oxå.
 Nya kölrullar beställdes från TK-trailer. Dessa är lite hårdare än vanliga och kommer förhoppningsvis stå emot Quintrexens sylvassa köl lite bättre.
Tyvärr var det inget rör med till dom men gamla vattenrör kapades till och pressades i.
Det är viktigt att ha rör i rullarna. Annars viks de av båtens tyngd och nyper fast.
Skruvarna som sen går genom rören och som håller fast allt smordes in med rikligt med fett. Här ska man inte vara blyg!
 Se vad fin den blev!
Nyoljad gångtrall, målad axel, fälgar och skärmar.
Ena skärmen hade jag målat lite slarvigt efter en tidigare rostlagning så de fick också bli svarta, men det blev inte så pjåkigt ändå.
Nu återstår bara att gå genom elen. Några lampor ska bytas och samtliga kontakter ska putsas rena från ärg.
 Här är en väldigt bra sak med den här trailern.
Bakändan är formad som ett V. Det spelar i stort sett ingen roll hur mycket det blåser, kommer båten bara in i "fållan", följer den med upp.
Perfekt eftersom jag trailar mycket ensam.
Jag har satt stödhjulen väldigt långt bak. Resultatet blir att om båten så kommer med bredsidan mot kärran tar den inte i metall och skadas. Antingen tar den i stödhjulen eller mittenhjulen.
Men ett problem uppenbarade sig nu i kväll när jag tog upp Quintrexen på den här kärran för första gången.
Det var svårt att få båten att gå rakt upp och stödhjulen stämmer dåligt mot skrovet.
Hmmmm, jag har ett jobb att göra här.
Nu har jag nåt att fundera på mellan nappen i morgon.
Det blir gäddjakt på Värmeln, kan nog få gott om tid att tänka!
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Tack Peter:)
    Tror den blir bra bara jag får den rätt injusterad.
    Mvh Micke

    SvaraRadera