måndag 24 september 2012

Helgens fiske



Trodde ni verkligen att det gått en hel helg utan att vi varit ute och fiskat?
Ingen risk!
 Däremot har jag inte hunnit med bloggandet. Det har varit fullt ös på allt den här helgen.

Fredag åkte jag och farsan ut en sväng på sjön. Kanonväder, varmt och en ledig dag måste tas tillvaras.
Fördelen med att jobba skift faktiskt.
Men jag tror banne mig att gösarna oxå tagit ledigt denna fredag!
Jag följde 10-meters kurvan en sträcka som fågelvägen senare mättes till 2,2 distans.
Sick-sackade hela vägen in över grundare vatten och ut på djupet igen och spanade efter ekon.
Hur många distans det blev i själva verket har jag ingen aning om men det tog tid kan jag lova.
Till slut, efter många suckar, ser jag äntligen ett skapligt eko.
Jiggen släpps och det smäller direkt!
Efter en kort kamp kommer det upp en.... gädda. Nu kan ju gäddfiske vara roligt ibland men en sån här dag är det inte så kul.....Inte när man vill ha gös.
Men till slut lyckas jag iaf få en skaplig rackare att hugga.
Kändes otroligt skönt efter så många timmar i båten.
Farsan fick en liten gös direkt men sen var det som kört för honom oxå.
Pratade med 4 holländare vid rampen som även de hade haft uruselt fiske. Inte så kul när man åkt så långt.

Söndag var jag och brorsan ute och nu var det bättre.
Det vakade överallt och abborren jagade i ytan. Ekolodet var fulltecknat och finare bågar sågs lite varstans.
Det var så mycket betesfisk i området så lodets signal orkade inte igenom stimmen!
Vacker fisk, man kan inte säga annat.

Första fiske blev en abborre, sen en gädda.
Efter ett litet tag hälsade första gösen på i båten. Kolla storleken på jiggen som hänger nedanför.
De är glupska ibland!
                                        Självklart går fisken tillbaka. Vi vill ju ha dom lite större:-)

Mitt på dagen blev det en döperiod på flera timmar.
Först när det började skymma kom det igång igen. Men nu började det även bli riktigt kallt.
Vi bommade massvis med hugg men lyckades även få upp en del.



 
Avslutade med att fiska av en grundplatå som tidigare gett en del hugg men ingen fisk.
Plötsligt såg Mattias ett fint eko som jagade några meter över botten på bara 7 meters djup och släppte jiggen.
En kanonfin fisk på 4,2 kg svalde den stora Berkley-jiggen och fick agera fotomodell.
Vi fiskade av platån en stund till men lyckades inte få nån mer, trots en hel del fina ekon.

Till slut "tvingades" vi hem av mörkret och kylan.
Men vi var ändå mer än nöjda med en hel del fisk i båten av alla de sorter och en kanondag på sjön.
Vad mer kan man begära?
Tjipp//Micke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar