tisdag 25 december 2012

Julgö.....nej gädda

Stora planer idag.
Jag och brorsan skulle ut och ta oss en varsin riktigt fet julgös och det på ett nytt vatten vi aldrig ismetat på förut.
Färden gick på slingrande, inte fullt så nyplogade grusvägar, rakt ut i skogen.
Hittade en parkeringsficka som var ännu sämre plogad. När jag backade in plöjde vi oss fram i snön och när vi öppnade dörrarna skrapade vi av det översta lagret.
Jaja, det stoppar inte en sugen fiskebroder!
Underredet på bilen blev ju tvättat.
Direkt vi klev av vägen sjönk vi till knäna i snön. Väl ute på isen var snötäcket mindre men det var desto mer vatten. En brun sörja som bubblade runt fötterna.
Efter en svettig promenad med blodsmak i munnen kunde vi iaf börja sätta ut grejorna.
Isen visade sig vara väl så lättborrad. Den var nämligen ganska tunn!
Men vi gjorde bedömningen att eftersom vi ännu inte gått igenom skulle det nog hålla hela dagen.
En julgös vill nog ha julgranskulor och dubbla bjällerklang.
Mattias drillar gädda. Som vanligt höll jag på att säga men det kan jag inte.
Det råkade bli så att jag fick flest gäddor idag, inte bra.
Gösen lyckades vi inte hitta, eller åtminstone lura till hugg. Det gick tydligen bara att få gädda idag.
Men det blir nya tag i morgon och då kör vi på ett mer välbekant ställe.
Får hoppas det går bättre där:-)

Måste bara få visa vad man kan göra om man har långtråkigt nån dag.
Först letar man upp en gräskulle med lite snö på. Det är oxå viktigt att marken är frusen.
Sen tar man sin bil och ser hur långt upp man kommer!
Har man då valt ett bra bilmärke kommer man ända upp:-)
Bilden visar inte riktigt hur brant det faktiskt är.
Men dragkroken var iaf ytterst nära att ta i där branten börjar. Hade ca en centimeter kvar.
Ner fick jag ta det lite vackert. Det var nämligen snorhalt i det frusna gräset under snön.
Men kul är det.....Även om man blir idiotförklarad av grannarna!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar