fredag 14 december 2012

Mörtfarmen är igång!

Tillbringade ett par timmar ute på isen idag.
Första försöket att få tag i mört. Första besöket på isen överhuvudtaget för säsongen.
Det var.....Lättborrat. T.o.m med 160 borret.
Men spretade man bara lite på tårna så bar isen:-)
Testade en fin vik med mycket vass efter kanterna men det gav ingenting.
Efter en förflyttning lyckades jag faktiskt hitta lite fisk som försiktigt nafsade på maggoten.
Resultatet blev ca 15 mört och några abborrar. Kanske lite blygsamt men jag är nöjd ändå.
Fick i alla fall en vink om vart jag kan hitta mörten.
Så i morgon åker mörtstugan i!
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Vad förvarar du Mörten i? Temp?
    Har själv ett 325 L Akvarium med seriösa pumpar som jag funderar på skall bli Mörtfarm i år.
    Skiten står redan i ett hyffsat avkylt garage med några plusgrader så de borde inte bli allt för chockade om de får bada i sjön igen.

    SvaraRadera
  2. Tjena!
    Ett akvarium är ju perfekt. Själv använder jag inga konstiga grejer.
    Har mörtarna i en 100 liters Igloo kylbox. En sån i plast som är avsedd för båtar och dyl.
    Hade tänkt skaffa nåt bättre men det har inte blivit av.
    Boxen står i min jordkällare där även vattenpumpen och hydroforen står så det är nära till vatten och ström.
    Jordkällaren håller alltid några plusgrader.
    Sen har jag en luftpump som bubblar luft från botten i boxen. Har jag mycket fisk i brukar jag oxå köra med en cirkulationspump som rör om i ytan. Det här är vanliga akvarietillbehör
    men det funkar ganska bra.
    Mvh Micke

    SvaraRadera