lördag 6 april 2013

Sportfiskemässan

Slut i huvudet....
Slut i benen......
Torr i halsen av allt prat....
Allmänt sliten i hela kroppen och överfull av intryck från mässan.
Allt det här, av bara en enda dag på Elmia!
Så det här inlägget får bli en eloge, en hyllning till alla utställare, grossister, företag, föreningar, ja alla som jobbar på mässan helt enkelt.
Det här är en hyllning till att ni orkar. Till er hjälpsamhet, ert tålamod och er service.
Jag är helt slut efter bara en dag...som besökare.
Hur ska inte ni då känna er som jobbat i vimlet i TRE dagar?
Nu ska det erkännas att det var några år sen jag var på fiskemässan sist. Men årets mässa var helt klart bättre än den förra jag var på.
Och detta mycket tack vare båtarna. Mitt lystmäte över mindre häftiga fiskeskutor blev mättat.
Det var väldigt skoj att få gå omkring och detaljstudera båtarna "live". Helt klart en skillnad mot att bara få se dom på bild.
Jag räknade dom inte men tror att alla tillverkare var representerade, med flera olika modeller. I alla fall dom som kan räknas som "fiskebåtar". Saknade väl bara Quintrex som bara visade en båt.
Men det märks att det är aluminium det satsas på.
Höga Rodd visade några båtar, Rocad en och Beason en. Men det var de enda i glasfiber.
Förutom en mängd kajaker då förstås.
Hehehe, Suzuki 250 hk är betydligt mer "manlig" än Martin!
Betesbyggarnas hörna var oxå väldigt rolig att kolla in.
Vilka mästerverk alltså!
Är det verkligen nån som vågar fiska med såna här konstverk?
Annars tyckte jag att det var en ganska bra bredd på mässan med en fin balans mellan de olika inriktningarna som finns i vårt fiske.
Det fanns mycket att fynda och en hel del nyheter.
Både CWC:s och Abu Garcias frontfigurer var på plats och visade tekniker, beten samt svarade på frågor.
Ett jättelikt akvarium fanns på plats där det simmade både regnbågar och en gädda.
Akvariumet användes även till att visa olika betens gång i vattnet. Klart häftigt.
Men inte ett enda bete som visades under hela dagen fungerade....alla var skräp.
Jag såg nämligen inte en enda gång att nån av fiskarna nappade!!

Och som avslutning: Trenden går mot allt större skärmar på ekolod och plottrar.
Men ni som lagt en halv förmögenhet på 10 tums-skärmar....Släng er i väggen!
Den här båten hade m i n s t 32 tum!
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Det var en riktigt bra fiskemässa med bra tryck så nu är man sketslut

    //P

    SvaraRadera
  2. Ja det förstår jag!
    Det var grymt med folk på lördagen, nästan så det var svårt att komma intill en del montrar.
    Men det var väldigt kul:-)
    Mvh Micke

    SvaraRadera