torsdag 18 juli 2013

Mycket gösfiske nu

Trots att vinden varit lite väl hård har det blivit ett flertal kortare fiskepass på kvällarna både för mig och för Mattias.
Gös har vi fått varje gång, både vid bottenfiske och pelagiskt, men storleken har väl inte riktigt varit den rätta.
Men igår bestämde jag mig för att köra en heldag.
Kl. 09.30 klöv båtens för vattenytan och jakten på pelagiska ekon kunde börja. Även Martin (Böjda spön) var ute men vi hade båda stora problem. Dels blåste det alldeles för mycket för den här typen av fiske och dels så gick gösarna väldigt ytligt. Man såg skuggorna av ekon mellan 2-4 meter under ytan men de skyggade blixtsnabbt för båten.
Så vi lyckades helt enkelt inte parkera över en enda fisk!
Smågösarna utmed botten högg däremot villigt....det gjorde gäddorna också :-(

Framåt kvällen blev det ett depåstopp vid Bosse Johanssons sommarstuga där det riggades om till trolling.
Bosse bjöd på grillat och en kall öl. Inte helt fel vill jag lova!
Bosse och Sprek är laddade!
Nyinförskaffad gösracer och kombilodet precis monterat.
Krokodilexpressen brukar dessa herrar kalla sig när det vankas gäddtävling. Men nu var det gös som gällde och därför döpte jag snabbt om dom till Team BS.
BS? Bosse + Sprek?
Nää...en som är lite B och ett Ess!
Hehehe, skämt åtsido...
Jag tror inte det hann gå ens fem minuter efter att spöna var laddade innan första gösen högg för dessa rutinerade herrar.
Tyvärr var jag för långt ifrån för lite bättre bilder. Men gösen vägde prick 5 kg.
Å självklart simmar den kvar.
I min båt var det desto lugnare med endast en 4-kilos landad.
Klockan närmade sig ett på natten och mina 15 timmar på sjön började kännas i skallen.
Så jag kastade in handduken. Lite klent....jag vet.
Bosse och Sprek höll däremot fanan uppe och red på böljorna hela natten med ytterligare tre fina firrar landade och nån tappad.
De kan det här de....
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar