söndag 25 augusti 2013

Gårdagens fiske....

...Var som vanligt när det är klapp spegel på ytan alltså väldigt segt.
Jag började leta efter pelagiska ekon i en del av sjön där det är massa grundtoppar med bra djup runt omkring utan att finna någon vidare bra båge, släppte på ett par som gick nere på 9m men dom hann försvinna innan jag fick ner grejerna.
När jag kom upp på kanterna på grunden så pricksköt jag på endel botteneko för att förbättra självförtroendet en smula och visst så var det någon liten bäbis som nappade men det var ingen vidare fart på dom heller.

 
Jag hittade sammanlagt 3st bättre bågar som gick ca 1m över botten men tyvärr så var det jätte hungriga gäddor som gjorde allt för att ställa till det och ibland så blir man påmind om att jag inte har skaffat någon bra sax till flätlinor ;P
                                                                                                                                  


 Efter några timmar så började det blåsa upp på sjön och jag valde ett nytt område som låg lite mer i lä och det var dagens bästa beslut! nästan direkt så hittade jag en fin pelagisk båge som jag tyvärr missade i mothugget.
Jag bytte ut 7" jiggen mot en vanlig 5,75" Fin-S, den jag hade fått gös på tidigare under dagen efter botten.
 Jag letade vidare och efter ett tag så fick jag se en fin båge som gick en halv meter under ett betesstim, ner med jiggen mitt i stimmet och det small till rätt så bra i spötoppen, mothugget satt där det skulle och upp kom en gös på 4,1kg, gött med en fisk av rätt art med något kilo bakom sej iaf =)



 Den gula jiggen som fungerade bäst är en Fin-S jigg i färgen  #145 Chartreuse pepper shad, en av mina favoriter när det gäller jiggar i starka färger.
Den blå jiggen som är numera en stjärtlös jigg var gäddgodis denna dagen.
Idag Söndag så var jag hamnen och skulle fixa lite med båten då jag fick se att endel har skippat detta med trailer helt ;P








En sån vill jag ha till ismetet =)

/Mattias


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar