måndag 7 oktober 2013

Konstig dag igår....

Heldag på sjön igår.
Det började med kompakt dimma för att sedan bli en riktigt skön höstdag. Men en dag som faktiskt var lite underlig.
Stengrått när jag lämnade hamnen. Det är tur att man har GPS!
Gösarna var otroligt tröga till en början. Iofs inget konstigt, det brukar inte vara bra fiske i så tät dimma. Men efterhand bröt solen igenom och en svag bris krusade vattnet. Perfekt, nu skulle de tas!
Men tänk så fel jag hade....
Flera ekon hittades på runt 8 meters djup. När båten glider över ett eko är det ju bågformat, eller "bananformat". Det börjar nedifrån, växer upp på höjden för att sedan gå neråt igen. När du sen slår i backen och går tillbaka kommer det nedåtgående ekot att börja växa uppåt igen. Men inte igår.....När man backade tillbaka såg man bara hur ekot fortsatte nedåt mot botten. De skyggade alltså för båten.
Trots att de simmade så djupt som 8 meter och det absolut inte är så långt siktdjup i sjön, skyggade de alltså. Då vet man att det inte kommer att bli en lätt dag...
Här är ett exempel på ett eko som går på 7 meter. Tyvärr är det ingen stor fisk och tyvärr är det ingen bra träff.
Det är typiskt att man inte kan få fina bilder när kameran väl är framme.
Men det är ändå ett intressant eko. Ett sånt här brukar alltid fånga min uppmärksamhet och får mig att backa tillbaka. Titta på den så kallade "förvarningen" på ekot, eller "benet".
Ser ni att det börjar ca 3 meter under fisken? Observera även hur brant stigningen på benet är. Det här tyder på att det är ett bättre eko. Men även flera abborrar som simmar tätt ihop eller ett betesstim ger liknande förvarningar eftersom de oxå ger hårda träffar på ekolodet. Men när jag ser en sån förvarning petar jag alltid ur växeln och tar mig en närmare titt. Det är oxå orsaken till att jag kör med delad skärm. 83-läget ger mig förvarningen tidigare och 200-läget visar när jag är rakt över fisken.
Här har jag backat tillbaka och släppt jiggen. Det gröna i ekot visar att jag har en riktigt bra träff i mitt lod.
Strax efter nappar den här och det visar sig vara en gös på ca 2,5 kg. Det blir min tredje och sista gös på prickskyttet den här dagen.
Här är ett annat eko, en lite bättre fisk än förra ekot. Här ser ni att förvarningen börjar ännu längre ner. Den här skyggade tyvärr innan jag kunde parkera över den.
Det var alltså väldigt svårt att lyckas stanna över dom. Och många gick bara upp för att titta på jiggen innan de försvann ner i djupet. Ytterligare en båt med "prickskyttar" var ute och de hade samma uppfattning som mig. Förutom att de lyckats lokalisera ett eko på 2 meter och även lyckats att få den!
Hur i he...ete lyckas man stanna över en fisk på TVÅ meters djup när de på 8 skyggar!?
Även farsan var ute och bottendunkade hela dagen. Men vid en förflyttning mellan två grund får han se ett eko, bromsar, backar och släpper. ETT enda eko på hela dagen och fisken tar! Å inte nog med det...det är även dagens största fisk på 4,3 kg!
Ibland är inte livet rättvist.....
Men jag hittade ett nytt, ganska intressant ställe för det kommande ismetet:-)
Såg några större stenar som stack upp en bit från land. De syntes väl nu när vattenståndet är så lågt. Utanför stenarna visade det sig vara ett grundflak en bit ut i sjön vars branter var nästan nerlusade med gös. Även om de var tröga till en början gick det att lura några bara man hittade rätt färg på jiggen.
Det här stället ska jag kolla upp en gång till. En grundare platå med fina branter ut mot djupare vatten och inte alltför lång gångväg från bilen. Det låter som ett perfekt ismete-ställe!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar