lördag 26 oktober 2013

Övningskörning på sjön

Väderleken såg inte lovande ut inför dagen...Regn, 5-6 sekundmeter med vindbyar uppemot 10 m/s. Till det ett kraftigt lufttrycksfall....Inte det bästa vädret för gösfiske precis och speciellt inte för pelagiskt prickskytte.
Men dels är jag inte mammas smartaste pojke och dels var jag fiskesugen. Samtidigt var det faktiskt ett passande väder att övningsköra lite med båten.
Att jag har problem med gösfisket vid hård blåst är ingen hemlighet. Tycker det är förbaskat svårt att parkera över ett eko när vinden bara vill vrida iväg båten.
Och visst hade jag problem idag oxå. Stundtals blåste det så hårt, så att när jag backade mot vinden slog vågorna upp över axeln och halva ansiktet! Men jag var väl påklädd och med en åsnas envishet fortsätte jag min jakt i vågorna medan vattnet skummade och vinden tjöt i öronen.
Till slut lyckades jag parkera skapligt över ett eko och en liten 2-kilos gös hälsade på i båten.
Sedan passerade ett par timmar med mycket få ekon som jag dessutom tappade bort. Svordomarna ekade över sjön i takt med att frustrationen steg.
Men så dyker det plötsligt upp ett eko på 10 meter....
Jag hade vinden i ryggen och lyckades faktiskt släppa jiggen perfekt till 9 meter samtidigt som jag parerade med växeln i och ur. Fisken steg och tog stenhårt!
Tunga knyckar skvallrade om en bättre fisk och det blev faktiskt ett litet glädjetjut när hon väl låg i håven.
Vågen visade 6 kg prick. Det är en fin fisk i det här vattnet :-)
Men titta nu noga på bilden.
Ser ni ögonen? Jag såg det inte förrän efter fotot. Gösen visar tecken på att den led av tryckförändringen. Sånt känns inte bra....
Den stod på 10 meter och steg till 9. Ett djup som normalt sett funkar bra. Men hur djupt stod den strax innan? Sånt är omöjligt att svara på och jag har faktiskt fått en gös på bara 6 meters djup som visade tecken på dykarsjukan en gång. Men det känns aldrig bra....
Däremot hade inte simblåsan tittat upp i svalget så jag kastade i gösen i vattnet med huvudet före. Den plaskade till resolut med stjärtfenan och via ekolodet kunde jag följa dess väg till botten.
För säkerhets skull låg jag kvar på platsen och tog en kaffe och en smörgås. Fisken syntes inte till och jag fortsatte att fiska i samma område, samtidigt som vinden mojnade något.
Men även om det nu blev enklare att stanna över ekona så blev fisket svårare. Gösarna ignorerade i stort sett jiggen helt. Behagade inte ens att nafsa lite på den.
Fick ytterligare en mindre gös och den nästan obligatoriska gäddsnipan innan jag bröt upp och tog sikte mot hamnen. Bästa jigg för dagen var en nyinförskaffad Westins 6" i färgen Glammy Svea.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar