lördag 8 februari 2014

Mörtjakt och iskoll

Riktigt fint väder idag. T.o.m så solen tittade fram en stund!
Fiskesuget gjorde sig påmint och efter att ha plockat i ordning på ismeteutrustningen begav jag mig ut på isen i ett försök att få tag på mört.
Valde hemmavattnet Värmeln och gick ut vid båthamnen.
Viken till höger om hamnen brukar kunna leverera lite mört så stegen styrdes däråt.
Men här var isen riktigt dålig.
Först ca 5 cm "söbb" och under det dubbelis där varje lager inte var mer än ca 3 cm. Jag fick helt enkelt ta beslutet att leta mört nån annanstans.
Ju mer jag närmade mig båthamnen, ju bättre blev isen. Stundtals var den uppemot decimetern tjock och i ett stycke, alltså ingen dubbelis. Men inte fick jag nån fisk.....
På utsidan hamnen, ut mot sjön sett, var isen oxå skaplig. Ca decimetern och med betydligt mindre "söbb" på ytan.
Gränsen mellan gammal och nyare is syns tydligt.
Den nyare isen var riktig fin kärnis. Men tyvärr bara 4-5 cm tjock.
Så jag fick hålla mig på den äldre isen!
Efter fyra timmar, ca trettio borrhål och med endast fyra abborrar som fångst, gav jag upp.
Jag fann ingen mört.....den här gången.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar