fredag 9 maj 2014

Det är mycket nu......

Man hinner knappt med att blogga.
Jag vet att jag skrev i ett tidigare inlägg att vertikalprylarna skulle läggas på hyllan ett tag. Men det är ju synd...Rullarna kan ju rosta ihop och linorna få torrskador.
Så de har använts under ytterligare tre pass :-)

I lördags gjorde jag Mattias och farsan sällskap ute på sjön.
Strålande väder till en början som övergick till snålblåst från nordan med höga vågor. Fisket gick skit, i alla båtarna.
Tredje passet på den här sjön som inte ger nåt annat än gädda är inte bra för självförtroendet.

De finns där men vill allt annat än att hugga.
Har sett på flera sjöar nu hur gösarna börjat gå ihop två och två, ibland även tre. Det verkar som flirtandet börjar ute på djupt vatten innan det är dags för lek. Och det är klart, mitt under kärleksförklaringarna finns väl inte en tanke på gummi?

Nej. Det var dags att hitta på nåt. Inte kan man lägga timme efter timme på att fiska gröningar när det inte är dom man vill åt.
Det var dags för att höja självförtroendet ett par snäpp!
En ny sjö valdes. Jag vet, det är verkligen inte att göra det lätt för sig. Det här blir fjärde sjön jag fiskar gös i den här våren. Men samtidigt är det fantastiskt spännande att kolla av lite olika vatten.

Vägen till rampen.
Det är inte precis det mest kända vattnet i våra trakter.....
Det är även en sjö där jag och Mattias bara bottendunkat tidigare. Men med bättre elektronik och bättre kunskaper är det väldigt roligt att verkligen kolla av våra sjöar ordentligt.
Första passet gav ett par fina fiskar:-)
Även om tendenserna till apatiska gösar givetvis fanns även här, var de i alla fall lite mer på hugget.
Måste erkänna att mängden pelagiska ekon imponerade på mig. Det var riktigt kul att snurra runt på sjöns djupare delar!

Andra passet var farsan med.
Att många av de pelagiska ekona är gäddor hade jag inte talat om för honom. Det fick han märka själv....
Det är nämligen ganska gott om gädda här.
Men han fick ett par gösar med en riktigt fin 5,3:a på topp.
Strax därefter lyckades jag nypa en på 5,6 kg.
Det här är riktigt fina fiskar för att vara i ett sådant här litet vatten. Förbaskat kul och det bådar gott för framtiden.
SlimTeez jiggarna i 6 tums-storleken fortsätter leverera.
Det var alles för den här gången!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar