tisdag 20 maj 2014

Gösfiske med Sportfiskeakademin

Igår gästades Norra Värmeln återigen av Sportfiskeakademin i Forshaga.
Det pågår ju som bekant ett gösprojekt i sjön och målet med dagen var att försöka hitta platser där gösen leker för att sedan placera ut risvasar där.
Metoden som används är att först försöka lokalisera eventuella platser och sedan fiska av dessa med vertikaljiggning för att säkerställa att det verkligen är gös som står där.

Rampområdet fylldes snabbt av ett trettiotal fiskesugna elever, lärare och folk från Värmelns FVOF.
Och så jag då förstås....:-)
Eleverna delade upp sig, hälften byggde vasar medan andra hälften fiskade, fördelade på 5 båtar och vice versa. Farsan och Pepa delade båt medan jag åkte ensam i min.

Tjuvar göre sig icke besvär!
Denna brygga vaktas nämligen av en.....ja vad är det?

Jag hade i förhand sett ut tre områden jag ville kolla in närmare.
Det första var tomt men när jag gled in i det andra området såg jag en del ekon på botten på 7 meters djup.

Å visst var det gös :-)
En liten rackare på ca 50 cm hälsade på i båten. Men i övrigt verkade resten av området tomt.

Det var faktiskt smidigt att använda StructureScan även på grunt vatten.
Sökbredden från ett vanligt ekolod blit ju inte så stor på så här grunt vatten. Men tack vare sidescanen såg jag ju 16 meter åt varje sida. Därför behövde jag inte fiska av varje område utan kunde helt enkelt söka av dom med blicken istället. Bra grejer....

Medan jag sökte av tredje området fick jag rapport om att Forshaga-eleverna lyckats landa 7 gösar, i full färd med att leka. Samtliga 7 var ynkligt små men det spelade ingen roll, målet för dagen var uppfyllt.
Även det tredje stället verkade tomt och nu blev jag lite villrådig om vart jag skulle ta vägen.
Men det löste sig, lite överraskande.....

På vägen ut från den sista viken såg jag plötsligt 2 bra ekon på min vänstersida.
Skit i grundfisket, tänkte jag och backade in mot ett av de fina bågarna.
Fisken gick på 4 meter över 16 meters djup och formligen kastade sig över jiggen! En fin gös landades sekunden senare av en något snopen fiskare.
75 cm och 4,6 kg. Urlekt....Var det därför det var tomt på mina misstänkta lekplatser?
Såg ett tiotal ekon men kunde inte fiska på alla eftersom de gick på 2 meter och skyggade för båten.

Men en till gick att lura upp!
73 cm och 4,1 kg. Brände även ett par fiskar innan jag bestämde mig för att åka vidare.
Hittade inget mer den sista timmen men kände mig nöjd ändå. Hade inte riktigt trott att gösfisket skulle ge såpass, inte på Värmeln.
Farsan och jag var sist kvar på sjön och precis när vi spännt fast båtarna öppnade sig himlen och ett kraftigt åskregn började vräka ner.
Hur det gick för farsan och Pepa?
Nja....de verkade mest träna inför Flygaretrollingen eftersom de pimplade gädda!
Tjipp//Micke

5 kommentarer:

  1. hej hade varit intressant att få veta vad en såkallad gös vase är? hur görs dem, har du någon bild kanske? hur många kommer läggas i eller lades i?
    tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  2. Hejsan.
    I fjol lades 29 vasar i, på fem olika platser. Hur många det blev i år vet jag inte eftersom det skedde idag.
    En gösvase byggs av vanligt ris men av lite kraftigare ris än annars. Detta för att en gös, p.g,a sin kroppsstorlek inte kommer in i en vanlig vase. De är även mindre än vanliga vasar (Istället fler) eftersom gösen är så starkt revirhävdande.
    Tyvärr har jag inga bilder.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  3. ok jag förstår, vilket djup föredrar gösen att leka på? eller har det mer med vatten temp? å hur stor - gamal måste en gös bli för att bli köns mogen.?

    SvaraRadera
  4. Hejsan.
    Djupet varierar mellan 1-3 meter. Men jag vet ställen där gösen leker på 5 meter också. Det är t.ex 1.5 meter djupt där lekgösen hittades nu. Leken börjar när vattentempen ligger stabilt runt 9 grader.
    En hane blir lekmogen när den är 2-4 år. beroende på förutsättningar. En hona 3-5 år.
    Normal längd på dessa gösar då är 40-50 cm.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  5. tack för detaljerat svar.

    SvaraRadera