lördag 24 maj 2014

Gösses vilken dag!

Vissa dagar är speciella.....
Kan inte förklara varför men vissa dagar "känns" mer än andra.
I dag var en sådan dag. Var vid sjön lite tidigare än vad jag brukar och redan när jag rampade i båten kom den där härliga känslan. Känslan av att idag stämmer det.
Luften var kvalmig, kompakt. Och i vassen jagade småfisken insekter så det smackade i vattenytan.
Skyndade mig ut på sjön och i stort sett samtidigt som elektroniken hoppade igång såg jag första ekot.
Fisken steg precis så där man vill att de ska göra och hugget var hårt. En liten gös i 2-kilos klassen hade mosat in Westins 8"-jiggen på tvären i munnen.
Andra ekot var en finare fisk men den tappade jag tyvärr och inte gick det att lura den igen heller.

Tredje ekot svarade däremot ordentligt och en fin 5,1:a kunde landas.
Sen förändrades bilden totalt. Plötsligt blev det alldeles kolsvart några minuter innan himlen lystes upp av blixtar som genast åtföljdes av ett mäktigt muller. Regnet började ösa ner och då menar jag verkligen ösa!
Snabbt som attan rev jag ihop grejerna och satte fart mot land. Tog sikte mot en sommarstuga vars brygga jag våldgästade. Kanske lite elakt men blixtarna och smällarna kom samtidigt och gick rakt över sjön så det viktigaste var att komma i skydd.
Tog skydd under ett träd och förbannade min glömska över att ha glömt regnbyxorna hemma.
I en timme fick jag stå under trädet....Det var en lång timme.
Åskan drog vidare men regnet fortsatte ett tag till. Men det sket jag i. Jag var redan dyngblöt om ben och fötter. Jag har ett litet öskar i båten, det kanske går i ca 1 liter men det blir sällan helt fullt när man öser. 32 gånger fick jag tömma det över båtkanten. 32 gånger!
Hann få en gös till innan solen plötsligt bröt igenom och vattnet lade sig alldeles platt. Skönt att man fick en liten chans att torka någorlunda.
Skönt tyckte även gösarna som genast steg till 2 meter under ytan och blev helt vansinnigt svåra att stanna över.

Men framåt eftermiddagen gick det ändå att lura ett par till. 5,3 vägde den på bilden.
Tappade mycket fisk idag. Morgonens huggsexa hade förvandlats till "bara slicka på jiggen" hugg. Inte ens gäddorna bet ordentligt. I alla fall inte de två jag fick upp. Kroken hängde längst ut på läppen.
Efter att ha suttit blöt om arslet i 7 timmar efter regnet gav jag upp och åkte hem. Risken var väl att det skulle börja växa champinjoner på nåt olämpligt ställe annars...

Jag har även fått en liten leksak att testa. Har fått låna den för utvärdering och bara jag blir kompis med den så kanske det kan dyka upp nån liten filmsnutt på bloggen.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar