fredag 18 juli 2014

Gös på hemmaplan

Det blev hemmasjön idag.
Mest ett desperat försök att undslippa gäddor. För det vet ju alla att på min hemmasjö får man aldrig gäddor....
Det var glest mellan ekona så det blev mycket letande. Gösarna var dessutom inte helt övertygade om att jiggarna som kom emot dem verkligen var ätbara. Helst skyggade de undan eller totalt ignorerade mina tappra försök att efterlikna en smarrig betesfisk.
En förändring var nödvändig och jag skiftade över till "hata-taktiken".
Den här taktiken går ut på att servera gösarna något riktigt färgstarkt och på ett sätt som verkligen retar gallfeber på dom.
Valet föll på en spygrön Twinteez från Westins i 6" storleken. Jiggen stoppades ca 1,5 meter över gösarna och rycktes intensivt med korta, hårda tag. Ibland behövde jag även köra över dom både två och tre gånger innan de svarade.
Men svarade gjorde de och huggen var stenhårda!

75 cm var dagens längsta fisk.
Jag hittade alltså inte de större idag. Eller så var det dom jag tappade...För det blev det nämligen ett antal av.
Framåt eftermiddagen blev det helt vindstilla och det i kombination med en strålande sol gjorde att inte ens "hata-taktiken" funkade längre. Gösarna vägrade resolut att ens vara i närheten av båten.
Men jag är nöjd ändå. Inte minst för att jag inte fick en enda gädda.
Japp, läs det igen: ICKE en enda!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar