lördag 5 juli 2014

Ibland är det precis som Jörgen Larsson säger.....

I en av FiskeFebers smått klassiska filmer: - Vissa dagar är gösarna tamejfan lika vresiga som ett fruntimmer!
Igår var just en sån dag.
Solsken och bleke brukar iofs inte vara bra vid nåt slags fiske och definitivt inte vid prickskytte efter gös.
De vägrade att stå kvar under båten. Trots att de gick på 5-6 meter, flydde de i panik så fort man närmade sig.
Efter 4,5 timmars fiske hade jag endast lyckats parkera över en enda gös...En enda.
Den gick förvisso upp och tittade på jiggen, men tror ni den nappade?
Nej, just det.....

Men vid middagstid blåste det upp en hel del och plötsligt skyggade inte fisken riktigt så mycket.
Som så många gånger förut var det en ormliknande jigg som räddade dagen. Denna gång en glittrig, blå/silvrig sak från SavageGear. Såna här tröga dagar brukar jag använda en viss teknik som oftast fungerar.
Jag stannar jiggen ganska högt över fisken, 1,5 till 2 meter och gungar sen lite försiktigt i spöt.
En orm eller ål-liknande jigg böljar då väldigt förföriskt i vattnet.
Eftersom jag stannat så högt ovanför gösen känner den sig inte hotad och kommer oftast upp och tittar. Det är inte alltid den nappar men den flyr heller inte så chansen till hugg finns.

Lyckades till slut bända upp tre gösar.
Alla mellan 4-4,5 kg så de stora orkade jag inte lura idag. Nappen var oxå väldigt försiktiga och jag tappade även fyra fiskar.
Men det är väl bara att ge sig på det igen?
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar