måndag 28 juli 2014

Ibland lönar det sig att nöta

Vet ni vad det är för likhet mellan en gösfiskare och en åsna?
Jo båda kan vara lika envisa. Idag var jag nog ganska lik en åsna....
Jag hade ett mål idag, ett uppdrag att utföra. Jag skulle ta en gös över 5 kg.....Japp, bara sådär.
De som fiskar i dagens sjö vet att det är ett ganska kaxigt mål och ska sanningen fram har jag gjort ett flertal pass här i år utan att lyckas.
Men brorsan har gjort några skapliga turer här nu och med hans hjälp kanske även jag kunde lyckas?

Mattias gick ut stenhårt och det tog inte lång tid förrän första gösarna landades.
Men så länge han tar såna där är det lugnt.....Sparar dom stora till mig :-)

Men vad gör han sen....Tar en femma givetvis! Min fisk!
Klockan hade nu hunnit bli tio och humöret var på topp. Nu fick vi ju i alla fall se att det går rätt fisk i området.
Men allt eftersom morgonens härligt mulna väder övergick i äcklig tropisk hetta, började övermodet så sakta falna av.

Visst fick vi fisk. Men det var inte riktigt rätta pondusen på dom.
Gösen på bilden verkade bli min största idag, annars var det bara juniorer som behagade bita.
Allt medan den stundtals intensiva solen fick mig att känna mig som en flintastek på grillen, tappade jag fiskelusten totalt. De tidigare juniorerna man fiskat på hade nu ersatts av gäddor. Elaka, illaluktande gäddor.
Som tur var hade jag packat ner lite abborrgrejer i båten och en timmes jiggande efter ganska så huggvilliga borrar fick livsnerven att vakna til liv igen. Abborrarna var riktigt pigga och det måste bara bli ett par abborrpass framöver. Det är ju vansinnigt kul!

Nu hade klockan hunnit bli fyra på eftermiddagen och man började bli ordentligt seg i skallen.
Bestämde mig för att börja styra mot båtrampen när sidescanen plötsligt varslade om en större fisk.
Hittade snart ekot och jiggen släpptes perfekt. Men ingen reaktion. Fisken var totalt apatisk, varken skyggade eller gjorde nåt försök til attack.
Jag gled av ekot och inte ens när jag la i en växel rörde sig fisken, totalt paralyserad.
Fyra gånger åkte jag fram och tillbaka över ekot med jiggen släpandes strax ovanför. Då plötsligt small det till!

Mitt uppdrag var slutfört!
Gösen vägde 5,58 och äntligen har jag lyckats med mitt mål att få gös över 5 kg i alla 6 sjöarna jag hittills har besökt i år.
Ibland lönar det sig att nöta och inte ge upp för lätt!

Jigg of the day!
Westins TwinTeez 6" i färgen Head Hunter. Inte för att den var totalt överlägsen idag, flera andra jiggar fungerade också. Men den lurade den största gösen!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar