fredag 8 augusti 2014

Fula fiskar. Fula jiggar. Fula fiskare.

Medan brorsan verkligen befäster sin plats som familjens Mr.Gädda, har jag under tiden fiskat gös istället :-)
Men det kvittar vilken sjö man fiskar i för tillfället. Gösarna simmar som jaktplan under ytan och vill göra allt annat än att bita i jiggar, medan gäddorna däremot gärna kastar sig över de krokförsedda gummibitarna.

Så det ska väl erkännas att det kommit upp en hel del gädda även i min båt. Även om de inte är i samma kaliber som brorsans. Gäddan på bilden är 105 cm lång men med en kropp som ett grodyngel. Med bara huvud och inget mer, orkade den inte pressa ner vågen till mer än strax över 6 kg.

Fulaste gösen jag någonsin sett!
Alldeles krokig över ryggen, nästan som ett S och puckelryggig. Ungefär som Quasimodo. Ni vet han som plingade i bjällrorna i Notre Dame.

Men gösen hade inga synliga sår, var välgödd och verkade väldigt pigg så den fick simma tillbaka.

Under veckan kom Westins ut med nya färger på jiggarna så ett besök på Böjda Spön var ju givet och fyra nya färger fick följa med hem. Nr: 2 uppifrån är lite speciell. Tittar du från sidan är den transparent, alltså genomskinlig. Men tittar du underifrån (det hållet som gösen normalt ser den från) är den svart och ger en härlig kontrast i vattnet.

I torsdags var det återigen dags för ett besök på Värmeln.
Taggad till max och beväpnad med de nya jiggarna mötte jag upp Erik Almkvist.
Erik hoppade över i min båt och tanken var att jag skulle visa honom lite hur jag fiskar. Han är ingen nybörjare men det är alltid värdefullt att dela tips och erfarenheter med andra fiskare. Man blir ju som bekant aldrig fullärd.....
Men fisket gick väl sådär. Vi lyckades få en gös på 75 cm och några gäddor men det var också allt.
Varje eko vi släppte på svarade bra. Kom direkt upp till jiggen men där blev det handbromsvändning.
De var allt annat än lättlurade!

Erik tröttnade snart på den inkontinente fi....Nej där blev det fel. Den inkompetente fiskaren och hoppade över till sin egen båt och då dröjde det inte länge förrän en gös landades.

Erik har fiskat flitigt på Värmeln i sommar. I stort sett varenda dag har han varit ute och matat gösarna med den ena konstigare jiggen än den andra. Först lärde han dom att en klassiker aldrig är fel och fick dom att nappa på hederligt röd/vita jiggar. Men sen spårade det ur.....
Sen började han skicka ner grodor, bläckfiskar och allt annat möjligt oortodoxt.
Så Erik har pajat gösstammen i Värmeln! Förvridit huvudet på dom så att de nu inte längre nappar på vanliga jiggar i vanliga färger med vanliga V-stjärtar.
Jag skickade ner den ena förföriska jiggen efter den andra. Varierade tekniken och släppen. På eko efter eko.
Men icke!

Goda råd var dyra.....
Hade med mig abborrgrejerna ut på sjön och efter en djupdykning i lådorna hittade jag en Curly Tail modell "halvstor" som apterades på en tyngre jiggskalle. Och nu blev det skillnad!
Gösarna svarade lika bra på släppen som innan, steg perfekt upp och inspekterade jiggen. Men nu dök de inte undan som tidigare. Nu smakade samtliga gösar på jiggen!
Iofs drog de bara i stjärten och de flesta lyckades jag inte kroka. Men gensvaret var ändå ett helt annat.
Så vad gör man?
Självklart blev det ett besök på Böjda Spön idag och självklart rotades hela jiggsortimentet i genom och självklart resulterade det i ännu en låda som ska med ut på sjön, full med underliga jiggar som troligtvis aldrig kommer att fungera.
Think outside the box? Jajamen.
Troligen ren idioti? Antagligen!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar