fredag 17 oktober 2014

Teknikens under

Jag har ju som sagt köpt en ny kamera.
Och nya grejer är ju alltid roligt och därför har det blivit mycket experiment-fotande nu. Kul och samtidigt lärorikt eftersom det inte alltid är så lätt att trycka in nya kunskaper i en redan trög skalle.....
En av anledningarna till att jag valde just en Sony A6000 var möjligheten att styra kameran via en mobiltelefon.
Men som ni kanske minns funkade det inte med min gamla HTC.

Men då är det tur att det finns hjälp där ute.....
Äldsta dottern hade en äldre Sony Xperia liggande som hon gärna "sponsrade" farsgubben med. Hon är snäll hon.

Dottern bor på Gotland och igår kom ett synnerligen väl inslaget paket.
Först brunt, kraftigt papper och mycket tejp. Innanför det en fd. makaronförpackning, omlindad med silvertejp. Inne i den en popcornkartong, inlindad med plast och tejp. Sen en strumpa med.....Mera tejp. Inne i strumpan ett tygstycke....Med tejp och sen tittade en mobiltelefon ut.
Det är en seriös dotter man har.

Glad i hågen försökte jag få igång telefonen. Men det gick sådär. Mitt SIM-kort var för stort.
Sambon hade ett nytt Tele-2 kort liggandes som passade så det åkte in i telefonen. Kortet aktiverades och laddades.
Yngsta dottern som använt Sony i flera år briljerade inför farsgubben och visade honom hur menyer m.m funkade. Samtidigt gjorde hon vissa inställningar så att det ska bli enklare för mig att hitta grejerna.

Sony har en något trög men bra hemsida där alla appar finns. Eftersom de har ett nära samarbete med Google för hantering och nedladdning tyckte jag det var bäst att skaffa ett eget Google-konto. Har använt Fiskebröders konto förut.
Efter inloggningar och nya lösenord var jag med i leken.
Först laddade vi ner apparna PlayMemories och NFC i den nya telefonen. NFC betyder tydligen Near Field Communication och gör så att telefonen och kameran hittar och pratar med varandra.
Men inte fan hittade dom varandra för det....

Fick då ladda ner PlayMemories i datorn och nu började det bli jobbigt....
Jag är väl av den gamla typen kanske men när det börjar bli för mycket krångel med datorer och dess kringutrustning blir jag nervös. Hjärtat börjar slå lite för snabbt, kallsvetten kryper fram i pannan och magen knyter sig olustigt....
Jag KAN helt enkelt för lite om det här......

PlayMemories krävde givetvis en registrering. Nya inloggningar och lösenord.
För att få ner allt följdes länk efter länk innan jag hamnade rätt.
PlayMemories är ett program som används för att tanka ner foton och filmer för kameran. Det är även ett enklare redigeringsprogram.
Man kan tydligen även lagra hur många bilder som helst i deras "cybermoln". Smart tänkte jag innan jag upptäckte att bilderna då samtidigt blir komprimerade.....Och det vill jag absolut inte!
Efter en lång nedladdningstid var programmet installerat och jag tryckte på "slutför".
Nu rasslade det bara till och varenda bild jag hade sparad på datorn började läggas in i PlaymeMories!
Nu blev jag verkligen nervös......
Tänk om varenda bild blev komprimerad nu. Flera tusen bilder som förstörs, bara sådär!

Men jag hade tur. PlayMemories kopierar bara bilderna, som Lightroom gör för de som förstår vad det betyder.
Bilderna var kvar på sina ursprungliga platser och i sitt ursprungliga format.....Vilken tur.
Och ska bilderna hamna i "molnet" och bli komprimerade är man tvungen att registrera sig på PlayMemories Online först. Och det tänker jag absolut inte göra!
Till sist skulle jag plugga in kameran i datorn för uppdateringar. Nu behövde ju även kameran registreras.....Nya inloggningar och lösenord.
På kameran finns redan en färdig plats för programmet så sen det gick smärtfritt att uppdatera den. Men inte funkade det för det.
Kameran hittade ingen "åtkomstpunkt" vad nu det betyder. Utför "Nätverksinställningar" stod det men det enda den hittade var routern.....Jag ska ju för fan fota med kameran inte surfa med den!

Tillbaka till hemsidan och leta efter kamerappar.
Det finns en del att välja på. Både gratis och de som kostar en slant.
Efter mycket letande utan att hitta rätt får jag syn på ett servicemeddelande: Distribution of Smart Remote Control has been temporarily suspended.
Det är den jag ska ha.....Efter att ha suttit i över tre timmar framför datorn. Slitit mitt hår mellan registreringar och lösenord är det här alltså resultatet: Temporarily suspended.....

Nu var det dystert, riktigt dystert.
Jag pillade lite på kameran. På "programplatser" i menyn fanns en symbol som det stod "Inbyggd Smart-fjärr" på.
Hmmm....Tryckte på den och på Xperia-telefonen och plötsligt kopplade dom ihop sig!
Hallelujah!
Nu gick det helt plötsligt jättebra att styra kameran från telefonen.

En något förvånad herre. Tämligen mosig i skallen efter flera timmar framför datorn.

Eftersom kamerans objektiv har motorzoom kan jag zooma från telefonen. Och självklart ta kort. Förutom att kunna justera exponeringskompensation, finns det inga andra justeringar man kan göra. Men det kanske kommer.
Jag är mest nöjd över att ha fått igång det just nu.

Det blev en något överraskande häftig effekt när jag fotade telefonen samtidigt som den visade vad kameran såg.
Ser ju riktigt fränt ut!

Jag får fortsätta testa lite mer men förhoppningsvis kan den här "nya tekniken" hjälpa mig i jakten på de perfekta bilderna!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar