måndag 16 februari 2015

Hård fiskehelg

En hård helg på isen är över.
Inte hård fysiskt men desto hårdare psykiskt. Självförtroendet sattes på prov. Erfarenheter, lärdomar och kunskaper kantades med stora frågetecken. Tvivel, desperation och frustration tog överhanden.
Men vi tar det från början......

Lördag.
Jag och Pollack valde att satsa på storabborre. Planen var klar, likaså utrustningen.
Tolv ismetespön med noga utvalda mörtar placerades över och runt ett friliggande grund på varierande djup.
Medan mörtarna gjorde sitt jobb skulle vi jaga borren med hjälp av ekolod och balansare.
Det var en lysande plan....På gränsen till genialisk.

Abborrarna svarade direkt när balansaren singlade nedåt i vattenmassorna.
Följde intresserat vartenda ryck, varenda rörelse man gjorde. Men de högg inte.....
Jo förresten, två stycken högg varav den ena var så ynkligt liten att man undrade om det var mat eller älskog den var ute efter.

Mitt eget arrangemang för vinter-ekolod är klart.
Den observante ser att jag var tvungen att lämna idén med Pripps Blå-väskan.
Hur jag än försökte lyckades jag inte spränga in givaren i väskan. Och eftersom kravet var att allt skulle bli smidigt att använda och helt portabelt, fick jag alltså byta väska.
Allt är ju än så länge på "prototypstadiet" så det är inte alls säkert att det här blir den slutliga lösningen.

För att få in givaren i väskan behövde den bli ihopfällbar på nåt sätt.
Efter lite funderande och testande fick det bli så här.

Inuti röret som själva givaren sitter skruvad på löper en M6 gängstång.
En svetsad bricka i änden på röret och en klump pålagd med svetsen på gängstången, gör att den stoppar i fullt utdraget läge.
Det här räcker till en istjocklek på 40 cm. Blir det tjockare is går det att gänga på en förlängning på stången.

För att få "handtaget" att passa olika diametrar på hålet men ändå gå in i väskan fick det bli en simpel lösning med två plaströr som skjuts utåt. Den totala bredden blir 30 cm.
Arrangemanget fungerade väldigt bra men självklart finns det utrymme för förbättringar och ett mer proffsigt utseende.

Dagen bjöd på extremt tröga abborrar. Ja även smågäddorna var trötta.
Ismetet gav en toppfisk på 960 gram. Flera gånger......
Ja den var faktiskt uppe och hälsade på oss två gånger. Tappade även en fin borre precis vid iskanten i samma hål så det är inte helt osannolikt att samma fisk faktiskt högg tre gånger.


Även fisket med balansare var supertrögt så i ren desperation hakade jag på en vertikalpirk som agnades med två maggots.
Nu svarade borrarna betydligt bättre men de riktigt fina uteblev förstås.
Men detta var inte den sista jakten på de stora randiga i vinter!

Jag nämnde att vi fiskat hela helgen men söndagens fiskafänge får jag återkomma till.
Så fortsättning följer......

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar