lördag 21 mars 2015

Sportfiskemässan

I år blev det endast en dag på sportfiskemässan i Jönköping och då valde vi att åka på fredagen.
Ett beslut som jag tror var rätt.
Det var precis lagom med folk. Lätt att ta sig fram överallt och ändå tillräckligt med kända ansikten för att få en supertrevlig dag.

Av nån underlig anledning har jag förmågan att alltid hamna vid båtförsäljarna och timmarna bara rusar iväg. WestGear var givetvis på plats med sina Alumacraft. Borgs Motor hade laddat med Starweld och Anders Forsbergs Crestliner stod i foajen. Kul att även Linder hade laddat med ett fullt "startfält" i år.
Scandica presenterade deras första aluminiumbåt som såg väldigt intressant ut och i ingången låg? en Catch 480.
Också det en väldigt intressant båt med enorma innerutrymmen och mittpulpet.
Rocad visade tyvärr endast bilder av sin nyutvecklade "lillbåt". Undrar hur många som såg det?
Med sig hade de en Rocad 560 SD.
Ockelbo B16 Alu fanns på plats men den nyutvecklade 18-fotaren var inte med.
Så för den båtintresserade fanns det alltså mängder med intressant att kika närmare på.
Hade även ett långt och trevligt samtal med TK-trailer. Kul med en trailertillverkare som ständigt utvecklar sig.

Att gäddfisket är stort märktes inte minst bland betesförsäljarna där allt fanns att välja på i gummiväg. Men även wobbler och jerkbaits håller taget om gäddfiskarna.
Inte minst på betesbyggargatan där grejerna är mer konstverk än redskap. Det är helt otroligt vad de kan de där killarna.

För egen del var det också det kommande gäddfisket som styrde inköpen.
Även om jag ärligt talat inte är på mässan för att i första hand "fynda".
För mig är det ett gyllene tillfälle att kolla runt bland spön och rullar från alla de olika märkena. Sånt som kan vara svårt i den lokala affären och definitivt är helt omöjligt via internet.

Jag behövde ett nytt spö för det pelagiska prickskyttet efter gäddan.
Ett lite tuffare spö än de jag redan har eftersom det i år ska satsas lite hårdare på just det fisket.
Jiggarna blir större, blyskallarna tyngre och linorna tjockare.
Att välja ett spö till det här fisket är faktiskt inte helt lätt.
De tuffare vertikalspöna är givetvis gångbara. Likaså många spinn eller lättare jerkspön.
Men eftersom jag inte gillar långa bakhandtag i det här fisket, går många annars dugliga spön bort.

Valet föll till slut på ett Gunki Saburau Yama från Pezon Michel.
Det är 6,6 fot långt och klassat 1/2-3/4 Oz eller 30-80 gram. Tvådelat och med ett lagomt långt bakhandtag.

Jag gillar de franska klingorna.
Har använt ett AMS Best Vertical i många år som efter att toppen gått av fått byta arbetsuppgift från bottenvertikal till prickskyttespö. Detta eftersom det är ett rejält tryck i klingan.

Men det fanns som sagt flera spön som kändes intressanta så om jag gjorde ett bra val eller inte får framtiden utvisa.

Som jag nämnde tidigare så rusade timmarna iväg och plötsligt var det stängningsdags!
Utan att ha hunnit träffa/prata med alla som jag ville.....
Lite besviket fick vi alltså lomma iväg till bilen och påbörja hemresan.

En dag är för lite på den bästa mässan på hela året!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar