tisdag 12 maj 2015

Hänt i veckan

Rubriken låter som nån dålig damtidning.....
Men som ni alla vet är fiske inte bara fiske. Det behövs underhåll, vård och lite nya grejer också.
Så under veckan blev det ett besök till Böjda Spön för att befria deras lager från ett ex av ABU:s nya rulle Orra 2SX. En lite billigare rulle som jag tror kommer att klara av vertikalfisket galant.
Till det valdes en ny lina från Dragon som ska hårdtestas i sommar.
Det är alltid kul med nya grejer!

Varför står en snöskoterägare, en båtägare och en snorkelägare i samma båt?
Jo för att skoterägaren råkade gå i genom isen i vintras.

Försökte vara behjälplig i sökandet efter den försvunna skotern.
Medan Ronny dök och tappert försökte finna den, snurrade jag runt i området och letade med hjälp av StructureScanen. Det är ju faktiskt ganska roligt att man även får lite annan användning av utrustningen än bara till fiske.
Men Ronny gick bet. Och flera timmar senare fick även Svensson inse att han inte skulle lyckas hitta den. Det hade då börjat blåsa upp så det var nästan omöjligt att se nåt på skärmen.
Men vi ska göra ett nytt försök. Eller flera om så behövs.

Däremot råkade jag hitta en huggvillig abborre som mer än gärna smakade på Westins 6-tummaren:-)

I går blev det en heldag på sjön tillsammans med Sportfiskeakademin i Forshaga.
Det var åter igen dags för inventeringsfiske på gös och lokalisering av lekplatser på Värmeln.

I min båt fick jag sällskap av Leon, Oliver och Philip, med PH. Det var tydligen viktigt.....

Två man vertikalfiskade medan den tredje spinnfiskade samtidigt som jag höll båten på kurs i de lite bråkiga vågorna.
Men att hitta leksugen gös var inte det lättaste. På hela dagen kom det upp en enda gös. Trots sex båtar fulla med fiskesugna elever.
Och det var inte i min båt heller tyvärr. Gissar på att vi var för tidigt ute i år.

Men lite fisk fick vi.
Här var det meningen att en lycklig fångstman skulle visa upp en gädda.....Men det ville inte gäddan.

Den här kom däremot inte undan.
Inget monster precis.......

Gäddor kom det upp ett flertal av under dagen, i alla båtarna. Men ingen var av mer respektabel storlek.

Efter en hård dags arbete smakade hamburgarna ljuvligt och hungriga tonåringar som fortfarande växer och bygger muskler högg givetvis in rejält.
Ändå tror jag det var Pepa som åt flest......

Men det var en kanontrevlig dag och såna har jag gärna fler av!
Tjipp//Micke

3 kommentarer:

  1. Se där ja. En lite oskyldig rekognoseringsrunda på Värmeln inför stundande trolllingtävling. Så passande Svensson ;-)

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Javisst! Smart va?
    Nej du. På de djupen vi fiskade på, mellan 1-2,5 meter, kör iaf inte jag nån trollingbåt.
    //Micke

    SvaraRadera
  3. Det vet jag Micke. Upp till kamp om några timmar!

    SvaraRadera