söndag 24 maj 2015

Trolling med överraskning

Bestämde mig lite hastigt och lustigt sent i går kväll att det skulle bli ett trollingpass idag.
Fisket lades på en av våra mindre gössjöar men riktades mot gädda. Detta eftersom vi fått några fina bonusfiskar vid prickskyttet här.

Men jag hade stora problem att hitta fisk till en början.
Först när jag sökte mig över sjöns grundare delar behagade några smågäddor att "hänga" sig på wobblern. Nåt annat tror jag inte jag kan kalla nappen. Det var inga "röjarhugg" precis och flera av gäddorna var felkrokade. Satt inte wobblern uppe på huvudet så satt den under magen....

Med tanke på vad smala och anskrämliga de var tycker man ju att de borde äta mer.....och nappa hårdare.
Eller har gäddorna i sjön blivit mode-medvetna? Går på gymmet och följer nån GI-diet eller nåt annat påhitt? Eller.....Har de blivit veganer?

Pelagiska ekon var det väldigt ont om idag. Både på det grundare liksom det djupare området i sjön.
All fisk gick i branter eller bottennära. Till och med betesfisken gick på 10 meters djup.
Vattentempen pendlade mellan 11-12 grader och det  är väl ingen vild gissning att gösarna är mer inriktade på lek än att jaga mat just nu.

Därför blev jag något förvånad när dagens sista hugg var en gös och en fin sådan också!
Här är det minsann ingen diet som gäller i alla fall. Rund och fin, precis som dom ska vara.
Vågen visade 7,4 kg och efter avräkning av håvnätet blir det prick 6 kg.
Japp, Svensson är nöjd!

En annan Svensson som är nöjd är min ena dotter Madelene.
Jag gör nu ett undantag här på bloggen som egentligen bara ska handla om fiske men ingen regel utan undantag eller? Skit samma. Jag är en stolt far som gärna passar på att skryta.
Madelene har nämligen vunnit en uppsatstävling där samtliga i årskurs 2 och 3 bland Värmlands gymnasieskolor har fått delta.
Så nu är hon en riktig världskändis.....Här i Edane.
Stor intervju i gårdagens NWT där hon var med på både förstasidan och löpsedlarna.
Vansinnigt kul!
Och duktigt, hon kan skriva hon. Brås på sin mor.....
Stort grattis Madde!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar