måndag 15 juni 2015

Vansinnigt gösfiske

Söndag och äntligen dags för lite gösfiske igen.
Den här dagen hade jag en plan....
Satsade dagen på ett mindre vatten i hopp om varmare temperaturer och eventuellt färdiglekta gösar. Vi hade finväder under hela veckan. Med en strålande sol, riktig sommarvärme och ett makalöst högt barometertryck.
När helgen kom slog vädret om....Och det var det jag ville ha!

Morgonen bjöd på kanonväder. Sol, varmt och i stort sett vindstilla.
Lyckades nypa några men.....Jo det finns ett men.
Självklart finns det ett men! Det är ju fiske vi snackar om!
Och det är en grinig "gubbe" det handlar om och för griniga gubbar finns det alltid ett men.
Vi som aldrig är riktigt nöjda. Som blänger surt på grannen för att han har ett finare hus, en bättre bil och en grönare gräsmatta. Som misstror alla andra som kanske lyckas bättre än en själv. Anklagar dem för fusk, mygel och allmänt fiffel. Och kommer nån med en bättre båt.....Ja då kan du vara säker på att han är brevvän med kronofogden....

"Men" den här gången var att gösarna gick väldigt ytligt.
Även om de var skapligt på hugget är det ändå svårt att utöva prickskytte på fiskar som simmar 1-2 meter under båten.

Göstriangeln kallas det här området.
Är nog beredd att hålla med om det. Speciellt eftersom varje waypoint bara markerar gösar över 4 kg.

Efter ett par timmar kom då väderomslaget. Kolsvarta moln drog in och blåsten ökade markant. Vattnet fräste och skummet sprutade om vågtopparna.
Äntligen.....

  
Gösarna svarade direkt på omslaget och dök ner till 6 meter och tröstade sig som vi människor brukar trösta oss ibland. Genom att äta!
En nästan vansinnig huggperiod började och höll på i bortåt 3 timmar.

 
Fuck högtryck och fint väder!
Det är bara för semesterfiskare. Vi inbitna, förlorade och för evigt förstörda, vet att ett häftigt väderomslag och då gärna med åska i, kan sätta en ordentlig fart på gösarna.
Sen hjälpte det antagligen till att min förhoppning om färdiglekta gösar infriades.
Och vad är en fisk sugen på efter en utdragen och slitsam lek? Japp, mat. Mycket mat!

När den brutala huggperioden avtog hade jag uppnått ett nytt rekord i antal prickskjutna och landade fiskar under en dag. Och då tappade jag även ett flertal också.
5 av dessa passerade 5-kilos gränsen. Gött!
Men.....Ingen vägde över 6. Den tappade jag alldeles invid båten.

 
Och precis när jag satt och övervägde om att plocka in prylarna ser jag en mäktig träff på SS:en.
Styr in över ett kanoneko på 8 meters djup som svarar brutalt på nedsläppet och en åktur som heter duga tog vid. Men allt gick väl och en riktigt fin gädda fick hälsa på i båten.
Min elektriska våg hade dött i regnet (vem gör en fiskevåg som inte tål vatten?) så min gamla hederliga Samson fjädervåg fick sättas på prov. Till ingen nytta.
Den går bara till 10 kg och drogs direkt ner i botten. Jaha.

Selfie-pinnar är ju populärt!
Jag har byggt en sån till båten. Blir lite enklare att fota när man är själv då.
Den går även att vända utåt, så det kan bli lite intressantare vinklar på bilderna.
Men pinnen är lite för klen så det får nog bli ett stabilare bygge framöver. I järnvägsbalk eller nåt liknande....

Men det var allt för den här gången.
Tack och hej och på återseende!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar