måndag 6 juli 2015

Salta fiskar!

När Sebastian Ekbom ringde och undrade om jag ville med han ner till västkusten och köra lite bottenmete så var jag inte sen med att tacka ja! Det var ett fiske som jag hade varit sugen på i flera år men hade inte blivit av.
Så igår morse stack vi iväg till Gullmaren och vid 09.00 så smög vi förväntansfulla ut ur hamnen och Sebbe tog sikte mot en bergsvägg som han har fått fina Bergsgyltor förr.

Det dröjde inte länge innan jag hade mitt livs första Bergsgylta och jag var nöjd som ett barn på julafton.


Mycket staka fiskar som man får hålla imot riktigt rejält så dom inte går in under stenarna när dom nappat, mitt vertikalspö fick jobba hårt under dagen ;)
Efter ett litet tag så såg vi att det böjade att vaka bakom båten, små små vak som bröt ytan och kom rakt emot oss, sekunden efter så ser vi något som var rätt så mäktigt, ett makrillstim på 100tals makrillar drog förbi ca 1meter undet båten, det var dom som hade noppat i ytan.
Vi testade lite olika platser och det nappade väldigt bra med Bergsgyltor, Sandskäddor, Torskar, Rötsimpor även en Bleka hälsade på.
Sebbe fick en liten svart sak som vi tror var en smörbult + alla dessa snultror (eller vad dom heter) Dessa havets mörtar men tänder som nålar som gör allt för att sno betet vilket dom lyckades framgångsrikt med ;)




Efter ca halva dagen så beslöt vi oss för att leta upp några nya platser där Sebbe inte hade varit förr så vi tog sikte på en kant som såg intressant ut och det var inte brist på fisk där heller!
Vi hamnade mitt i ett torskstim och dom gillade våra räkor! Mitt i alla torskar så fick jag ett napp som kändes lite annorlunda, den kämpda lite annorlunda mot torskarna, och gissa om jag blev förvånad när jag såg att det var en prickig fisk som bröt vattenytan!


Jag hade fått en havsöring! en art som jag inte hade väntat mej så gissa om jag blev glad!!! :)
Men den vackraste fisken fick Kapten Sebbe, en mycket vacker Blågylta.



Jag vet inte hur många fiskar som hälsade på men det nappade mycket bra, det var tur att vi bara körde med en krok på tacklet för annars så hade inte betet räckt till!
Det var en mycket rolig dag och den ger verkligen mersmak så det är nog inte sista gången man besöker lite saltare vatten är vad man är vad vid.
//Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar