fredag 24 juli 2015

Snabbrenoveringen är klar.

Några dagars blåsigt väder men med uppehåll fick mig att ta det drastiska beslutet att måla om båten.
Mycket fiske, trailande och sjösättningar på underliga ramper sätter sina spår.
Den här båten byggde jag om invändigt 2010 men rörde inte utsidan då så det var minst sagt på tiden.

Här ser den faktiskt ljusgrå ut.
Det är bra. Det ska den vara. Men i solsken ser den beige ut, som Per Mårts alltså.
Ja ni vet han förbundskaptenen för Tre Kronor. Enligt min sambo Anna är Per Mårts mannen som gett beige ett ansikte.
Så nu är min båt en Per.....

Men lacken blev allt annat än bra.
Innan målning är det bra att tvätta ur rollern en gång först. Det gjorde inte jag.
Och man ska helst rulla med lugna tag, annars finns risk för att det piskas in luftblåsor i färgen.
Det gjorde inte jag.
Och man ska stryka flödigt med färg. Det gjorde jag inte heller. Var livrädd för att det skulle rinna eftersom jag märkte att ytan torkade väldigt snabbt i värmen så man hade inte en chans att rädda eventuella rinningar.
Så lacken blev allt annat än bra. Och kulören.
Men färgen var på rea, 159:- för 2-komponent är billigt och resultatet när man målar ute under en björk och med en massa insekter och knott i luften brukar ju faktiskt inte bli så bra heller.
Så det får duga, åtminstone den här sommaren.

Sen har det blivit lite uppdateringar också!
Ett nytt givarfäste från Z-Bait sitter på plats. Och den här gången testar jag det nya svängbara.
Två låsmuttrar sitter på baksidan. En låser stångens justering i höjd och en låser svängplattan.

På andra sidan sitter en plunsch som man bara drar ut så svänger fästet ner. Plunschen låser sedan även i det här läget.

Givarhållaren viker sig snyggt utmed båtsidan.
Man väljer alltså själv om man vill dra stången rakt upp eller svänga den åt sidan. Och med lite mekande kan givetvis fästplattan vändas uppåt om man vill ha det eller vändas helt för att monteras på båtens högra sida.
Smidigt.....

En Lowrance 10", en Garmin 8" och en Garmin 9" tar sin  plats.
Det fick bli en temporär lösning med en bräda monterad i båten som skärmarna får stå på.
Garmin-produkterna är ju bara lånade så det blir nog bra.
De ska hårdköras ett tag framöver.

Men nu har jag fått ett riktigt lyxproblem.....
Vart ska jag nu smyga ut spötoppen när det dyker upp ett eko?

Tjipp//Micke

2 kommentarer: