onsdag 5 augusti 2015

Äntligen en fiskerapport!

Det är ju smått otroligt egentligen.....Att det ska gå över en vecka mellan fisketurerna, trots att man fortfarande har semester.
Det är mycket som inte är sig likt den här sommaren.

Men i måndags var det i alla fall dags!
Vindarna såg bra ut så fisket lades på vår största sjö häromkring och vi var tre båtar som förväntansfullt rampade i dimman på morgonen.

Och det tog inte lång stund innan första gösen var landad i min båt.
Hade nämligen precis fått igång elektroniken och höll på att ställa in känsligheten. Detta gör jag genom att sänka en jigg vid givaren och justera på ekolodet tills jag är nöjd. Gissa om jag blev något paff när någonting därnere plötsligt slet tag i jiggen och en liten gös hälsade på!

Det var stundtals alldeles fullt med betesfisk men sämre med jagande predatorer.
Körde i huvudsak med Garmin 91 SV men jag hade vissa problem.
Kolla djupangivelsen på skärmen så ser ni ett av dem. Lodet tappade djupet hela tiden och jag fick inte ordning på det.
Hade även problem med att få till de där riktigt fina ekona. Justerade givaren men det blev inte riktigt önskat resultat ändå.

Den här nappade inte.....Det var fler av dom kan jag säga.
Men hittade man väl gösarna som stod i ganska koncentrerade grupper, gick det faktiskt att lura upp en och annan.

Dagens största överraskning som fick mig att bli ordentligt nervös.
Det var ganska gropig sjö under hemfärden men sånt hindrar ju inte en vertikalfiskare.....Gasen i botten som vanligt ändå.
Garmin 91 sitter i ett ganska finurligt snabbfäste som denna dag blev lite för "snabbt".
Plötsligt lossnade skärmen under den hoppande färden och landade tungt på durken. Oskadd som tur var och som ännu mer tur var landade den inuti båten.
Det hade ju varit snyggt om man sänkt en lånad skärm.....

Det här kan även vara förklaringen till att lodet tappade djupet hela tiden. Troligtvis satt skärmen för dåligt intryckt i fästet med glappkontakt som följd.

När dagen var slut kunde jag faktiskt räkna in tvåsiffrigt i båten, trots att jag egentligen upplevde dagen som lite trög......Har man blivit fartblind eller?
Men jag lyckades bara hitta småfisk. Inte en enda gös över 3 kg och fiskar under 3 kg räknas ju inte så i praktiken gick jag bom!
Hur som helst. Jigg of the day ser ni här ovan. Den var klart bäst denna dag och blev totalt söndertuggad.

I morgon blir det nya tag. Med nya inställningar på lodet, givaren injusterad med vattenpass och skärmen ordentligt intryckt i fästet.
Då kan det väl inte gå fel?

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar