torsdag 6 augusti 2015

Fiskar man dåligt får man ta många bilder istället....

Ännu en dag på "jobbet"......Sämre kan man ha det.

Idag hade jag bestämt mig för att verkligen justera in Garmin 91:an tills jag var helt nöjd.
Men det kunde faktiskt ha börjat bättre. Jag fann nämligen väldigt få ekon och de stackarna fick finna sig i att ha en Sahla cirkulerande över sig både två och tre gånger.
Men att justera in ett ekolod tills ekona är de rätta med tillräckligt bra förvarningar kräver ju faktiskt ekon och för att "vårda" de få jag fann släppte jag inte en jigg de första timmarna.

Men till slut ansåg jag mig nöjd med resultatet och fisket kunde börja lite smått.
Även om Garmin har väldigt bra och enkla  menyer blir det ändå lite knäppande innan allt stämmer.
Trots att 91:an är en lite enklare maskin har den ändå gott om möjligheter till finjustering.

 Den här högg hårt och snabbt men släppte direkt.

Farsan var också ute idag och han briljerade ute på sjön.
Fann fisken ganska direkt på morgonen och landade inte bara dubbelt så många som mig utan även de största......Det får inte bli en vana.....Toppfisken mätte in på 83 cm.
Men snäll som han är delade han med sig av området och jag kunde ge mig på lite finjustering av Side Vü:n.

I de röda ringarna ser ni en fisk som står ca 6 meter över botten och skuggan den kastar efter sig.
Visst är mina kunskaper i Paint lysande :-)
Bubblorna är från båtmotorn då jag snurrade nästan ett helt varv över den.

Här är en till på båtens vänstra sida.
Det regnade ganska kraftigt vid det här tillfället och ni ser hur regndropparna försämrar sikten avsevärt på skärmen.
Det här är ett problem man får med alla sidoseende ekolod och detsamma brukar hända vid kraftig blåst eller mycket frömjöl i vattnet. Att gå ner på kontrast eller känslighet kan hjälpa litegrann men allt får man inte bort.
Min injustering av givaren i går gjorde susen och idag hade jag heller inga problem med att enheten tappade bottenkontakten eftersom jag var noga med att verkligen trycka fast skärmen ordentligt i snabbfästet.
Men ändå tycker jag det sitter lite dåligt....

91:an är även väldigt trevligt att använda i 77 kHz-läget.
Förvarningarna är grymma samtidigt som ekona inte är alltför överdrivna. Det är även ganska enkelt att justera tills skärmen ger en väldigt ren och fin bild.
Tyvärr har jag ingen bild på när det blir fullträff på ekot. Jag fick nämligen lite att stå i.....

108 cm mördarmaskin slukade nämligen jiggen och gav järnet i dagens klart roligaste fight!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar