söndag 18 oktober 2015

Sådärja....Ordningen är återställd

Både släkt, vänner, familj och arbetskamrater har varit smått oroliga på sistone.
Orsaken är ju givetvis att vi ställde upp i den där gäddfisketävlingen. Under några veckor gjorde vi inte annat än pratade gädda, köpte grejer för gädda och ja....Nästan drömde om gädda.
Men idag bestämde jag mig för att det fick vara slut på det nu! Eller för ett tag i alla fall, ett litet tag.
 
 
Så idag fick det bli ett hederligt prickskyttepass efter gös!
Kollar ni på SS:en ovan ser ni två fina träffar på samma fisk och hur den kastar en skugga på botten.
Den simmade som en galning och jag vet inte hur länge jag följde den. Hann presentera en jigg med ett halvdant släpp innan den var borta igen.
 
 
Andra gången jag lyckades parkera över den fick en Fox-jigg, en Fork Tail 18 cm i färgen "Salt n Pepper" leta sig nedåt mot ekot som gick på 4 meter.
Och den gillades! Hugget blev brutalt och dagens första gös hälsade på i båten.
 
 
Fox-jiggen fick sitta på resten av dagen och fortsatte leverera.
Det var korta huggperioder och inte så värst många ekon att fiska på så det blev inget mängdfiske direkt med 5 landade. 2 st orkade pressa vågen över 5 kg.
Gösarna gick i branterna och kalasade på betesfisk som tryckts ihop av den kyliga nordanvinden. Ute på djupare vatten fann jag inte ett enda eko.
 
Höstfiske när det är som bäst!
Orkar man bara bita ihop i kylan kan man bli ordentligt belönad med stenhårda göshugg och speedade drillningar.
Jag vill ha en lååång höst!

Tjipp//Micke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar