måndag 23 maj 2016

Bottenpluggar, filmstjärnor och arga smågäddor

I går smög sig fiskesuget på.
Vädret var mulet med en lagom vind från syd och varmt i luften. Riktigt bra gäddväder enligt mig.
Båten packades lite snabbt, fisket skulle läggas på hemmaplan och då behövs inga direkta förberedelser.

Sjösättningen gick snabbt och motorn startade villigt. Nu var vi på gång!
Men direkt när gasreglaget vreds till max märkte jag att något var fel. Båten ville inte plana......Och då slog det mig.
Bottenpluggen!!

Jag hade glömt bottenpluggen. Den är normalt sett urskruvad när båten står hemma på trailern, tillsammans med en plugg placerad i durken inuti båten. På så sätt behöver jag inte ösa båten så mycket eftersom det mesta regnet rinner ut.
Men nu hade jag alltså glömt båda pluggarna.....

Båten styrdes snopet tillbaka till hamnen och jag fick backa ner båtkärran.
Bärigheten på Sahlans skrov är enormt och det märktes aldrig att den var full av vatten och inuti båten trängde endast ett par liter upp.

Men jäklar va mycket vatten det blir!
Jag hann både torka upp båten invändigt, röka och dricka kaffe innan strålen började avta där bak.

Båten styrdes mot ett högintressant område.
Innanför ett sund ligger en grund och vegetationsrik vik. Med ett större utlopp längst in och finfina vassar runt om. Ett ställe jag egentligen velat besöka tidigare i vår men tiden har inte räckt till.

Ivrigt började jag bombardera vattnet med allehanda jiggar i alla möjliga färger och kreationer.
Men ni vet hur det är.....
Allt eftersom varje kast resulterar i en tom inspinning utan någon som helst kontakt, tryter självförtroendet lite.
Ja till och med fiskelusten kan få sig en liten törn!

Det var inte förrän ett hederligt skeddrag fick singla i luften som gäddorna började visa intresse.
Men de var små. De var väldigt små.....Och arga.

Testade ett par andra platser på hemvägen men det var samma visa där.
Skeddrag och arga smågäddor.
Så den här dagen lär inte hamna bland historieböckerna precis....

Men så var det ju det här med filmstjärnor?
Jo jag har köpt en stjärna. Eller vad man nu ska kalla det.

För några veckor sedan köpte jag nämligen en båt!
En skruttbåt. 3,90 lång, enkelskrovad och med enkla tofter i trä. Precis som jag vill ha det.
En sån här båt väger nämligen väldigt lite och ska användas i de minsta sjöarna där det knappt finns några ramper.
Och den är vääldigt långt ifrån stöldbegärlig.....
Katten gillar den också. Det är ett bra tecken.
För när katten genast hoppar upp i båten så fort den kommit hem och börjar leta efter fisk.....Då vet man att man köpt en riktig fiskemaskin.....:-)

Den här båten har också en bottenplugg, en speciell plugg gjord av en vinkork och placerad mitt på ena sidan!
Båten användes under inspelningen av den svenska serien Mattemorden. Och meningen var att den skulle sjunka medan en pojke skulle skrika "hjälp" för fulla muggar.
Därför borrade man helt enkelt hål i båten.
Men den sjönk inte.....Hur man än försökte gunga den och hänga över ena kanten, sjönk den inte.
Så inspelningen fick avbrytas tills hjälp anlände i form av två dykare som utan att det syns på filmen, hänger i ena kanten.
Inspelningen gick till slut bra.....Men båten sjönk inte.
Därför blev den liggande, lämnad och övergiven i Edane båthamn.
Tills jag alltså köpte den för ett "bra pris" inklusive vinkork!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar