söndag 29 maj 2016

Kanondag på sjön

Vissa dagar är bättre än andra, så är det ju och i går var en riktig kanondag på sjön.

Inte i mängden fångad fisk.
Prickskyttet var svårt med väldigt få ekon och en kopiös mängd frömjöl i vattnet som störde ut ekolodsbilderna. Stundtals var det extremt svårt att ens ana ekona på SideScanen eftersom de gick ytligt, 3-4 meter under ytan.
Men de få gösarna jag fick var i väldigt fin kondition.

Och sällskapet på sjön bidrog till en mycket trevlig dag.
Pollack och Ånkar inriktade fisket efter abborre till en början och det nappade hela tiden.
Inte stora men måånga.....
Även gäddorna var riktigt på hugget och Ånkar befäste återigen titeln "Gäddkungen", precis som sig bör.
Att gäddorna var på hugget märkte jag även på prickskyttet.
Antal gäddor under dagen blev snubblande nära tvåsiffrigt. Snubblande nära.....Ja det var otrevligt nära att jag fick ta över den oönskade titeln från Ånkar.

Ett strandhugg mitt på dagen.
Murikka med feta grillkorvar. Bensträckare, lite trevligt skitprat och en stunds vila.
Mer behövs egentligen inte för att batterierna ska laddas upp och vattnet attackeras med nya krafter.

Det blev abborrfiske efter pausen.
Men det hade dött ut totalt. Vinden vred sig mot nordost medan vi slafsade i oss korvarna och det dämpade abborrarnas huggvillighet totalt. Egentligen är det lite lustigt hur skillnaderna kan bli så enorma, bara för att en vind vrider.

Så det blev prickskytte igen.
Gäddor i ena båten, gösar i min. Tänk vad rättvist livet kan vara ibland :-)

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det finns ingen. Jag upprepar ingen!
Som har så fruktansvärt mycket grejer med sig ut på sjön som Pollack!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar