måndag 21 november 2016

Sommarens bästa abborrfiske! I november?

Jag och Alexander Pollack enades om att inte låta det gråkalla ruggvädret hindra oss.
Vi bestämde oss för att göra ett tappert försök på söndag. En vansinnigt bra idé.....

Alexander var helt inställd på abborrfiske.
Själv var jag lite mer tveksam. Kallt vatten och ett djupt lågtryck gjorde att jag satsade mer på gädda. Men en liten jigglåda för borre smögs ändå med i båten.

Vi satsade på ett vatten som både Alexander och jag lagt en del timmar på i sommar i vår jakt på lite finare abborrar.
Sjön innehåller en del grov abborre men det är aldrig tal om något mängdfiske. Lyckas man få en eller två bättre/tur får man vara nöjd.

Fisket började trögt.
Solen tittade fram. Samtidigt började det blåsa upp och det blev svårt att hålla kontakten med jiggen.
Alexander hade lite kontakter med mindre borrar som sög i hans jigg medan jag hade noll känning på mina lite större jiggar.
Men efter en djupdykning i lådorna och en förflyttning brakade det loss.
Och som det brakade loss!

Plötsligt var det som om sjöns alla större abborrar tävlade om vem som hann först till våra jiggar.
Huggen var stenhårda och jiggarna slukades utan pardon. Nu var det inte längre tal om nåt fisigt finessfiske inte!

Men det gällde att ha rätt jigg.
Pollack fick på en egengjuten historia vilket bara det är vansinnigt roligt.

Själv lyckades jag hitta en Manns Predator som föll borrarna i smaken.
Tyvärr hade jag bara en och den var snart svårt sargad. Fick göra ett tappert försök att laga den med en gummisnodd.

Vilket faktiskt funkade :-)

Det blev ett brutalt huggkalas där ingen av abborrarna var under 3 hekto. Ingen lyckades heller pressa vågen över det magiska kilot men 980 på topp är inte dåligt ändå.
Efter ett par timmar avtog huggruschen och vi stod bara och stirrade fånigt på varandra.
"Vad var det som hände?"
Med ett lufttryck på runt 990 och endast 3 grader i ytvattnet tror man inte att ett sådant abborrfiske är möjligt.
Räkningen på antal fångade fiskar hade vi tappat för länge sen och nån direkt vägning hade inte skett men gissningsvis låg snittvikten runt 6 hekto. Otroligt.

Det är precis såna här fiskedagar man vill ha :-)

För mer fina bilder och Pollacks syn på dagen, klicka här

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar